Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pohjoismaiden matkailumarkkinointi Shanghai EXPO 2010 -maailmannäyttelyssä

Korhonen, Tiina (2010)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Tiina.pdf (491.5Kt)
Lataukset: 


Korhonen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194548
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Pohjoismaiden eli Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin panostuksia matkailumarkkinointiin Shanghain maailmannäyttelyssä. Tavoitteena oli selvittää mikä Pohjoismaista oli osannut hyödyntää maailmannäyttelyosallistumisensa parhaiten matkailun edistämisen kannalta. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa myös maiden suhtautumisesta matkailumarkkinoinnin tärkeyteen maailmannäyttelyissä.

Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Työn teoriaviitekehys muodostui matkailumarkkinoinnista ja siinä keskityttiin erityisesti kohdemarkkinointiin ja markkinointiviestintään. Työn empiirinen osuus toteutettiin havainnointi- ja haastattelumenetelmällä Shanghaissa, ajalla 12.4.–10.7.2010. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina kunkin Pohjoismaan edustajalle ja havainnointi suoritettiin jokaisessa Pohjoismaan paviljongissa vieraillessa. Lisäksi syksyllä 2010 havainnoitiin jokaisen Pohjoismaan omia, maailmannäyttelyosallistumisesta kertovia Internet-sivustoja.

Tutkimuksessa ei päästy niin tarkkoihin tuloksiin, kuin oli tarkoitus, koska Ruotsia ei voitu ottaa loppuarviointiin mukaan, haastattelun puuttumisen vuoksi. Tuloksista kuitenkin selviää, että panos-tukset matkailumarkkinointiin vaihtelevat Pohjoismaiden keskuudessa hyvin paljon, mutta kukin on löytänyt itselleen sopivimman tavan markkinoida ja jokaisella on selvästi omat juttunsa, joilla ne pyrkivät erottumaan muista. Norjan panostukset kokonaisvaltaiseen matkailumarkkinointiin olivat kuitenkin ylivoimaisesti parhaimmat. Tulokset kuitenkin myös osoittavat, ettei vähäinen panostus välttämättä aina tarkoita sitä, etteikö silläkin voisi pärjätä, jos se on tehty hyvin. Tanskan matkailumarkkinointi Shanghain maailmannäyttelyssä kuvaa hyvin sitä, miten matkailumarkkinoinnissakin kannattaa välillä ottaa riskejä, sillä ne voivat onnistua paremmin kuin osaisi odottaakaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste