Balanced scorecardin käyttö case organisaatiossa
Nöjd, Mitja (2011)
Nöjd, Mitja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285120
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin miten toimeksi antavassa organisaatiossa käytetään olemassa olevaa balanced scorecard -järjestelmää. Kohdeorganisaationa toimi koulutusta järjestävä julkishallinnonorganisaatio.
Tavoitteena oli selvittää onko organisaatiossa käytössä samoja menetelmiä kuin mitä teoria kirjallisuudessa. Työn alkuosa keskittyi aiheen tutkimiseen teorian kannalta. Teoria kirjallisuudesta nostettiin esille keskeisimmät kohdat. Keskeisiksi kohdiksi nousi mittariston erilaiset näkökulmat. Mittareiden määrä ja keskinäinen tasapaino. Mittariston käytön osalta keskeisestä oli sen rooli strategisena -ohjausvälineenä.
Empiirinen aineisto hankittiin teemahaastatteluilla kohdeorganisaatiossa. Mukaan valittiin 4 organisaatiossa työskentelevää henkilöä. Haastatteluiden materiaalin avulla tutkittiin organisaation tilannetta mittariston osalta. Empiirisestä materiaalista löytyi paljon yhtäläisyyksiä teoriaan esimerkiksi näkökulmat. Empiria kuitenkin osoitti että ihan kaikkea ei aina käytännössä toteuteta, erilaiset oppimisteoriat. Mutta se osoitti myös, että voidaan keksiä tehokkaita omia sovelluksia, palkitseminen.
Tavoitteena oli selvittää onko organisaatiossa käytössä samoja menetelmiä kuin mitä teoria kirjallisuudessa. Työn alkuosa keskittyi aiheen tutkimiseen teorian kannalta. Teoria kirjallisuudesta nostettiin esille keskeisimmät kohdat. Keskeisiksi kohdiksi nousi mittariston erilaiset näkökulmat. Mittareiden määrä ja keskinäinen tasapaino. Mittariston käytön osalta keskeisestä oli sen rooli strategisena -ohjausvälineenä.
Empiirinen aineisto hankittiin teemahaastatteluilla kohdeorganisaatiossa. Mukaan valittiin 4 organisaatiossa työskentelevää henkilöä. Haastatteluiden materiaalin avulla tutkittiin organisaation tilannetta mittariston osalta. Empiirisestä materiaalista löytyi paljon yhtäläisyyksiä teoriaan esimerkiksi näkökulmat. Empiria kuitenkin osoitti että ihan kaikkea ei aina käytännössä toteuteta, erilaiset oppimisteoriat. Mutta se osoitti myös, että voidaan keksiä tehokkaita omia sovelluksia, palkitseminen.