Ammattiosaamisen näyttöjen laadun kehittäminen
Juuti, Ari (2011)
Juuti, Ari
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025541
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa suoritetaan ammattiosaamisen arviointi käytännön näyttöinä. Näyttöjen ohjaamiseen ja toteuttamiseen työpaikoilla ja oppilaitoksissa osallistuvat oppilaitoksen ja työelämän edustajat. Näyttöjen suunnittelu ja kehittäminen on aikavievää ja vaativaa työtä ja sen toteuttaminen oppilaitoksen ja työelämän yhteistyönä haasteellista. Tämän työn tehtävänä oli parantaa ammattiosaamisen näyttöjen laatua ja näyttöprosessia. Tutkimus kohdistui näyttöjen suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja dokumentointiin.
Tutkimus tehtiin lähettämällä kysely opetushenkilöstölle sekä työpaikkaohjaajille ja opiskelijoille tehtävällä TOP-kyselyllä. Kysely toteutettiin Digium-kyselyohjelmalla. Kysely oli kvalitatiivinen.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että näyttöjen suunnittelu toteutuu hyvin. Ainoaksi ongelmaksi todettiin näyttöjen suunnitteleminen yhteistyössä työelämän kanssa. Näyttöjen toteutus oli hyvää tasoa, mutta näyttöjä ei pystytty toteuttamaan riittävästi työpaikoilla. Tämä johtui koulutettujen työpaikkaohjaajien vähäisyydestä. Näyttöjen arviointi toteutui hyvin lukuunottamatta arviointiin käytettävän ajan määrää, joka koettiin riittämättömäksi. Lisäksi opiskelijat eivät tunne arviointiperusteita riittävästi. Dokumentointi todettiin toimivaksi.
Saadut tulokset vahvistavat SAMIn nykyisen näyttöprosessin olevan oikean suuntainen. Jatkossa kehitetään edelleen yhteistyötä oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä ja ohjataan opiskelijoita sisäistämään näyttöprosessin arviointimenetelmänä.
Tutkimus tehtiin lähettämällä kysely opetushenkilöstölle sekä työpaikkaohjaajille ja opiskelijoille tehtävällä TOP-kyselyllä. Kysely toteutettiin Digium-kyselyohjelmalla. Kysely oli kvalitatiivinen.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että näyttöjen suunnittelu toteutuu hyvin. Ainoaksi ongelmaksi todettiin näyttöjen suunnitteleminen yhteistyössä työelämän kanssa. Näyttöjen toteutus oli hyvää tasoa, mutta näyttöjä ei pystytty toteuttamaan riittävästi työpaikoilla. Tämä johtui koulutettujen työpaikkaohjaajien vähäisyydestä. Näyttöjen arviointi toteutui hyvin lukuunottamatta arviointiin käytettävän ajan määrää, joka koettiin riittämättömäksi. Lisäksi opiskelijat eivät tunne arviointiperusteita riittävästi. Dokumentointi todettiin toimivaksi.
Saadut tulokset vahvistavat SAMIn nykyisen näyttöprosessin olevan oikean suuntainen. Jatkossa kehitetään edelleen yhteistyötä oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä ja ohjataan opiskelijoita sisäistämään näyttöprosessin arviointimenetelmänä.