Yleläisenä sosiaalisessa mediassa : Sosiaalisen median käyttäminen ja hyödyntäminen toimitustyössä
Vinblad, Suvi (2011)
Vinblad, Suvi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274917
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sosiaalisen median käyttämistä ja hyödyntämistä toimitustyössä. Työssäni määrittelen sosiaalisen median käsitteitä ja selvitän, kuinka Yleisradio Oy kannustaa ja ohjeistaa työntekijöitään käyttämään ja hyödyntämään sosiaalisia medioita työssään. Lisäksi selvitän, kuinka YLE Tampereen toimitus käyttää ja hyödyntää sosiaalisia medioita, ja pohdin, kuinka toimitus on noudattanut sen omia sosiaalisen median ohjeita sekä Yleisradion sosiaalisen median toimintastrategiaa.
Sosiaalinen media on uusi verkkoviestintätapa. Uudenlaisen median viestintäkulttuurin omaksuminen ja oman viestintätavan löytäminen herättää käyttäjissä kysymyksiä. Yksityiskäyttäjien ohella myös yritykset ja organisaatiot ovat ymmärtäneet sosiaalisen median mahdollisuudet. Yrityksen siirtyminen sosiaalisiin medioihin vaatii kuitenkin tarkkaavaisuutta. Huonosti suunniteltu ja toteutettu sosiaalisiin medioihin siirtyminen voi tuottaa yritykselle jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen sijaan hyvin suunniteltu ja toteutettu sosiaalisen median toimintastrategia voi palvella yritystä ja sen asiakaskuntaa tavoilla, jotka eivät muuten olisi mahdollisia.
Toiminnallisen opinnäytetyöni merkittävimpinä lähteitä ovat tekemäni Yleisradion sosiaalisen median asiantuntijoiden haastattelut sekä YLE Tampereen toimituksen työntekijöiden teemahaastattelut. Opinnäytetyössäni selvitän, mistä Yleisradion sosiaalisen median toimintastrategiassa on kyse ja tutkin, kuinka strategiaa on toteutettu YLE Tampereen toimituksessa. Empiirisen tutkimusaineistoni ja sosiaalisen median strategian lisäksi olen hyödyntänyt työssäni tuoreinta sosiaalisen median kirjallisuutta.
Opinnäytetyössäni selviää YLE Tampereen tuottavan sisältöä sosiaalisiin medioihin verrattain hyvin resursseihinsa nähden. Sisällöt valitaan välineen ehtojen mukaan ja asiat osataan usein ilmaista samaan aikaan selkeästi, uskottavasti ja hauskastikin, kuten Yleisradion sosiaalisen median toimintastrategia ja YLE Tampereen oma sosiaalisen median ohjeistus neuvoo. Sosiaalisen median tunnusomainen inhimillinen vuorovaikutus ja keskustelunomaisuus sen sijaan jäävät vähäisiksi. Myös sosiaalisen median hyödyntäminen esimerkiksi haastateltavien ja aiheiden etsimisessä sekä tiedonhankinnassa on vähäistä sen mahdollisuudet huomioon ottaen.
Sosiaalinen media on uusi verkkoviestintätapa. Uudenlaisen median viestintäkulttuurin omaksuminen ja oman viestintätavan löytäminen herättää käyttäjissä kysymyksiä. Yksityiskäyttäjien ohella myös yritykset ja organisaatiot ovat ymmärtäneet sosiaalisen median mahdollisuudet. Yrityksen siirtyminen sosiaalisiin medioihin vaatii kuitenkin tarkkaavaisuutta. Huonosti suunniteltu ja toteutettu sosiaalisiin medioihin siirtyminen voi tuottaa yritykselle jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen sijaan hyvin suunniteltu ja toteutettu sosiaalisen median toimintastrategia voi palvella yritystä ja sen asiakaskuntaa tavoilla, jotka eivät muuten olisi mahdollisia.
Toiminnallisen opinnäytetyöni merkittävimpinä lähteitä ovat tekemäni Yleisradion sosiaalisen median asiantuntijoiden haastattelut sekä YLE Tampereen toimituksen työntekijöiden teemahaastattelut. Opinnäytetyössäni selvitän, mistä Yleisradion sosiaalisen median toimintastrategiassa on kyse ja tutkin, kuinka strategiaa on toteutettu YLE Tampereen toimituksessa. Empiirisen tutkimusaineistoni ja sosiaalisen median strategian lisäksi olen hyödyntänyt työssäni tuoreinta sosiaalisen median kirjallisuutta.
Opinnäytetyössäni selviää YLE Tampereen tuottavan sisältöä sosiaalisiin medioihin verrattain hyvin resursseihinsa nähden. Sisällöt valitaan välineen ehtojen mukaan ja asiat osataan usein ilmaista samaan aikaan selkeästi, uskottavasti ja hauskastikin, kuten Yleisradion sosiaalisen median toimintastrategia ja YLE Tampereen oma sosiaalisen median ohjeistus neuvoo. Sosiaalisen median tunnusomainen inhimillinen vuorovaikutus ja keskustelunomaisuus sen sijaan jäävät vähäisiksi. Myös sosiaalisen median hyödyntäminen esimerkiksi haastateltavien ja aiheiden etsimisessä sekä tiedonhankinnassa on vähäistä sen mahdollisuudet huomioon ottaen.