"Oonks mä tarpeeks hyvä?" : itsetunnon merkitys musiikinopiskelussa
Pajuoja, Sari-Anna (2011)
Pajuoja, Sari-Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056262
Tiivistelmä
Työssä paneuduttiin tutkimaan itsetunnon vaikutuksia musiikinopiskeluun ja sitä, kuinka huono itsetunto voi vaikuttaa soittamaan oppimiseen. Työssä annettiin myös apukeinoja itsetunnon vahvistamiseen.
Soitonopiskelua pohdittiin sekä alkeisoppilaiden että ammattiopiskelijoiden näkökulmasta.
Työmenetelminä olivat kirjoittajan tekemät haastattelut ja pohtiva kirjoitus lähdeaineistoa apuna käyttäen. Haastateltavia ammattiopiskelijoita oli viisi, kolme naista ja kaksi miestä.Haastateltavien vastauksista ilmeni, että kaikkien soitonopiskeluun kuului kiinteästi itsetunnon pohtiminen ja oman minäkäsityksen muodostaminen soiton kautta.
Soitonopiskelu havaittiin eri lähteiden perusteella pääosin mielekkääksi, mutta myös selvennettiin,mitkä asiat vaikuttavat huonoon opiskelumotivaatioon tai viihtymättömyyteen musiikkioppilaitoksissa.Onnistumisen kokemukset ja itsensä kehittäminen koettiin itsetuntoa vahvistavaksi asiaksi. Itsetuntoa horjutti eniten epämiellyttävä opettaja, epävarmuus ja jopa pelko mennä tunnille. Kaikissa haastatteluista kävi ilmi, että opettajalla on suuri rooli oppilaan itsetunnon rakentajana.
Kirjoittaja halusi tuoda esiin, kuinka oppilas-opettaja–suhde voidaan muodostaa ja kuinka se on toimiva osa oppimista.
Soitonopiskelua pohdittiin sekä alkeisoppilaiden että ammattiopiskelijoiden näkökulmasta.
Työmenetelminä olivat kirjoittajan tekemät haastattelut ja pohtiva kirjoitus lähdeaineistoa apuna käyttäen. Haastateltavia ammattiopiskelijoita oli viisi, kolme naista ja kaksi miestä.Haastateltavien vastauksista ilmeni, että kaikkien soitonopiskeluun kuului kiinteästi itsetunnon pohtiminen ja oman minäkäsityksen muodostaminen soiton kautta.
Soitonopiskelu havaittiin eri lähteiden perusteella pääosin mielekkääksi, mutta myös selvennettiin,mitkä asiat vaikuttavat huonoon opiskelumotivaatioon tai viihtymättömyyteen musiikkioppilaitoksissa.Onnistumisen kokemukset ja itsensä kehittäminen koettiin itsetuntoa vahvistavaksi asiaksi. Itsetuntoa horjutti eniten epämiellyttävä opettaja, epävarmuus ja jopa pelko mennä tunnille. Kaikissa haastatteluista kävi ilmi, että opettajalla on suuri rooli oppilaan itsetunnon rakentajana.
Kirjoittaja halusi tuoda esiin, kuinka oppilas-opettaja–suhde voidaan muodostaa ja kuinka se on toimiva osa oppimista.