E³-ohjelmiston käyttömahdollisuuksien tutkiminen laivasähköistysprojektissa
Latvala, Tarmo (2011)
Latvala, Tarmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046050
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin E³.series-suunnitteluohjelmiston käyttömahdollisuuksia Telesilta Oy:n laivasähköistykseen liittyvässä liiketoiminnassa. Työn taustalla oli tarve tehostaa piirikaavioiden suunnittelua automatisoimalla rutiininomaisia suunnitteluvaiheita. Yrityksessä oli ajatuksena, että ohjelmisto sopisi kahteen yrityksessä suunniteltavan sähkökeskustyypin suunnitteluun. Molemmat keskuksista ovat vakiotuotteen kaltaisia, mikä antaa mahdollisuuksia suunnittelun automatisoinnille.
Työssä tutkittiin ohjelmiston soveltuvuutta käytännössä käyttämällä ohjelmistoa näiden kahden keskuksen piirikaavioiden suunnitteluun. Tutkimuksen tulosten pohjalta pohdittiin ohjelmiston seuraavia mahdollisia käyttökohteita. Työssä käsitellyt esimerkit ja tulokset ovat yrityskohtaisia, joten työn tulokset eivät välttämättä ole sovellettavissa toisessa yrityksessä.
Työtä tehdessä osoittautui, että ohjelmisto soveltuu tutkituista keskustyypeistä ensimmäisen suunnitteluun hyvin. Suunnittelun automatisoinnin avulla suunnittelukustannuksia saatiin pienennettyä merkittävästi. Toisen keskustyypin suunnitteluun ohjelmisto ei soveltunut odotetulla tavalla, eikä suunnittelun automatisoinnista olisi saatu merkittäviä kustannussäästöjä. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta ohjelmiston soveltuvan parhaiten vakioitujen ja yksinkertaisten keskustyyppien suunnitteluun.
E³-ohjelmistolla suunniteltaessa jokaisen keskustyypin ensimmäisillä suunnittelukerroilla kustannukset tulisivat olemaan huomattavasti suuremmat aikaisempaan verrattuna. Suunnittelukustannukset kuitenkin todennäköisesti kehittyisivät ajan kuluessa sille tasolle, että E³-ohjelmiston käyttö on perusteltua. Tulevaisuudessa ohjelmiston käyttökohteena voisi olla esimerkiksi laivojen moottorikäynnistinkeskusten suunnittelu. Kohdeyrityksellä on tarjousvaiheessa 12 kappaleen sarja toistensa kaltaisia aluksia, joiden sähkösuunnittelussa E³-ohjelmistoa voitaisiin käyttää. Näiden alusten valmistuttua voitaisiin arvioida, saavutetaanko E³-ohjelmiston käytöllä merkittäviä säästöjä ohjelmiston käytön jatkamisen ja mahdollisen laajentamisen kannalta.
Työssä tutkittiin ohjelmiston soveltuvuutta käytännössä käyttämällä ohjelmistoa näiden kahden keskuksen piirikaavioiden suunnitteluun. Tutkimuksen tulosten pohjalta pohdittiin ohjelmiston seuraavia mahdollisia käyttökohteita. Työssä käsitellyt esimerkit ja tulokset ovat yrityskohtaisia, joten työn tulokset eivät välttämättä ole sovellettavissa toisessa yrityksessä.
Työtä tehdessä osoittautui, että ohjelmisto soveltuu tutkituista keskustyypeistä ensimmäisen suunnitteluun hyvin. Suunnittelun automatisoinnin avulla suunnittelukustannuksia saatiin pienennettyä merkittävästi. Toisen keskustyypin suunnitteluun ohjelmisto ei soveltunut odotetulla tavalla, eikä suunnittelun automatisoinnista olisi saatu merkittäviä kustannussäästöjä. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta ohjelmiston soveltuvan parhaiten vakioitujen ja yksinkertaisten keskustyyppien suunnitteluun.
E³-ohjelmistolla suunniteltaessa jokaisen keskustyypin ensimmäisillä suunnittelukerroilla kustannukset tulisivat olemaan huomattavasti suuremmat aikaisempaan verrattuna. Suunnittelukustannukset kuitenkin todennäköisesti kehittyisivät ajan kuluessa sille tasolle, että E³-ohjelmiston käyttö on perusteltua. Tulevaisuudessa ohjelmiston käyttökohteena voisi olla esimerkiksi laivojen moottorikäynnistinkeskusten suunnittelu. Kohdeyrityksellä on tarjousvaiheessa 12 kappaleen sarja toistensa kaltaisia aluksia, joiden sähkösuunnittelussa E³-ohjelmistoa voitaisiin käyttää. Näiden alusten valmistuttua voitaisiin arvioida, saavutetaanko E³-ohjelmiston käytöllä merkittäviä säästöjä ohjelmiston käytön jatkamisen ja mahdollisen laajentamisen kannalta.