Tyhjien konttien kuljetukset Suomen satamien välillä
Laukkanen, Maritta (2010)
Laukkanen, Maritta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117367
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tyhjien konttien kuljetukset Suomen satamien välillä. Työssä tutkittiin tyhjien konttien liikennettä Suomessa sekä vertailtiin käytettyjä kuljetusmuotoja. Työssä etsittiin syitä tyhjien konttien liikenteelle ja tarkasteltiin, kuinka paljon Suomeen tulee tyhjiä kontteja ulkomailta ja kuinka paljon tyhjiä kontteja liikkuu Suomen satamien välillä. Työssä myös selvitettiin mahdollisuuksia lisätä Suomen satamien välisiä tyhjien konttien kuljetuksia. Lisäksi vertailtiin, kuinka paljon päästöjä tyhjien konttien kuljetuksista syntyy maantie-, rautatie ja merikuljetuksissa. Tyhjien konttien kuljetukset johtuvat mm. tuonnin ja viennin epätasapainosta, erilaisesta konttityyppien tarpeesta sekä tuonnin ja viennin kohdistumisesta eri alueille. Tyhjien konttien liikennettä tutkittiin, koska haluttiin selvittää, onko merikuljetuksien lisäämiselle mahdollisuuksia ja taloudellisia edellytyksiä. Haluttiin myös selvittää, onko merikuljetusten lisäämisellä vaikutuksia ympäristöön. Mahdollisuuksia tyhjien konttien merikuljetusten lisäämiselle selvitettiin satamille, operaattoreille ja varustamoille lähetetyn kyselyn avulla. Suurimmaksi osaksi ei nähty tarvetta tai mahdollisuuksia tyhjien konttien Suomen satamien välisten merikuljetusten lisäämiseen. Toisaalta tarvetta ja mahdollisuuksia myös nähtiin, minkä perusteella tulkittiin, että merikuljetusten lisääminen ei ole mahdotonta, mutta vaikeaa se on. Maantie- ja rautatiekuljetusten etuina nähtiin nopea reagointi asiakkaiden toiveiden mukaan sekä olemassa olevat liikenneyhteydet. Tyhjien konttien merikuljetuksien kannattavuudelle edellytettiin kustannusten riittävän alhaista tasoa ja riittävän volyymin saamista. Konttikuljetusten päästöjen vertailussa käytettiin pohjana VTT:n LIPASTO-laskentajärjestelmästä saatuja arvioita tavaraliikenteen päästöistä. Sähkövetoisella konttijunalla kuljetetut kontit tuottivat laskelmissa vähiten päästöjä ja puoliperävaunulla kuljetetut kontit eniten. Konttialuksen kasvihuonekaasupäästöt olivat 40 prosenttia pienemmät kuin puoliperävaunun suhteutettuna kuljetettuun määrään. Sähkö-vetoisen konttijunan kasvihuonekaasupäästöt olivat noin 13 prosenttia konttialuksen kasvihuonekaasupäästöistä ja noin 8 prosenttia puoliperävaunun kasvihuonekaasupäästöistä. Todettiin, että tyhjien konttien merikuljetuksien lisäämisellä voi olla myönteisiä vaikutuksia ympäristöön, jos kuljetuksia siirretään maanteiltä merelle.