Palvelukeskus Ilolansalon ja sairaalan välinen tiedonkulku kotiuttamisessa : palvelukeskuksen hoitohenkilökunnan kokemana
Merimaa, Jenni (2010)
Merimaa, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127481
Tiivistelmä
Hoitoalalla kotiuttamistilanteessa koetaan puutteita organisaatioiden välillä muun muassa tiedonkulussa, jolloin saadut asiakastiedot jäävät puutteellisiksi. Myös erilaiset kirjaamistavat ja asioiden tiedottamatta jättäminen eteenpäin hankaloittavat tiedonkulkua. Tiedonkulussa edistävinä tekijöinä ovat esimerkiksi monipuoliset työvälineet. (Hytönen 2005; Aate ym. 2008.) Tiedonkulku olisi varmistettu ajantasaisella tiedolla, jos jokaisessa organisaatioissa olisi yhtenäinen sähköinen potilastietojärjestelmä. Sen ideana on yhtenäinen, rakenteinen kirjaamisen malli kansallisella tasolla. Tieto, joka on rakenteistettu, mahdollistaa hoitoprosessin näkyväksi, sekä tiedon hyödynnettävyyden eri tarkoituksiin. Yhtenäiset toimintakäytännöt muun muassa edistävät potilaan hoidon jatkuvuutta. (Tanttu & Rusi, 2007.) Yhteistyö eri organisaatioiden välillä pitäisi olla käytännönläheistä, ja organisaatioiden pitäisi tiimityönä tutustua eri organisaatioiden toimintamalleihin (STM 2001).
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää palvelukeskus Ilolansalon hoitohenkilökunnan kokemuksia tiedonkulusta iäkkään asukkaan siirtovaiheesta Salon aluesairaalasta takaisin palvelukeskukseen. Tavoitteena on kehittää tiedonkulkua Salon aluesairaalan ja palvelukeskus Ilolansalon välillä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomakkeet vietiin lokakuussa 2010 palvelukeskus Ilolansaloon hoitohenkilökunnalle (n=24) kirjekuoressa osoitettuna, ja nimettöminä palautetut vastaukset (n=12) noudettiin viikon kuluttua. Aineisto analysoitiin tilastollisesti frekvenssien ja prosenttien avulla ja avoimet kysymykset sisältöanalyysin avulla.
Palvelukeskus Ilolansalon hoitajat kokivat tiedonkulussa suuria puutteita. Tieto ei kulje Salon aluesairaalasta, epikriisit saapuvat paljon kotiuttamisen jälkeen ja yhteydenpidot tapahtuvat suurimmaksi osaksi puhelimitse. Tämä lisää tiedonsaannissa tulkintavirheitä, väärinkäsityksiä, sekä jotkut tiedot voivat jäädä puuttellisiksi. Tiedonkulun edistämiseksi ehdotettiin yhtenäistä sähköistä järjestelmää. Saatujen tietojen perusteella yksi tiedonkulun edistävä tekijä Salon aluesairaalan ja palvelukeskus Ilolansalon välille olisi aloitettava niin, että Ilolansalon toimintamalli ja toimintakäytäntö pitäisi saada Salon aluesairaalaan ajantasaiseksi ja selväksi. Salon aluesairaalasta olisi hyvä esimerkiksi osastonhoitajan käydä tutustumassa palvelukeskus Ilolansalossa, jolloin yksityisen palvelukeskuksen toimintamalli avautuisi aluesairaalaan päin.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää palvelukeskus Ilolansalon hoitohenkilökunnan kokemuksia tiedonkulusta iäkkään asukkaan siirtovaiheesta Salon aluesairaalasta takaisin palvelukeskukseen. Tavoitteena on kehittää tiedonkulkua Salon aluesairaalan ja palvelukeskus Ilolansalon välillä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomakkeet vietiin lokakuussa 2010 palvelukeskus Ilolansaloon hoitohenkilökunnalle (n=24) kirjekuoressa osoitettuna, ja nimettöminä palautetut vastaukset (n=12) noudettiin viikon kuluttua. Aineisto analysoitiin tilastollisesti frekvenssien ja prosenttien avulla ja avoimet kysymykset sisältöanalyysin avulla.
Palvelukeskus Ilolansalon hoitajat kokivat tiedonkulussa suuria puutteita. Tieto ei kulje Salon aluesairaalasta, epikriisit saapuvat paljon kotiuttamisen jälkeen ja yhteydenpidot tapahtuvat suurimmaksi osaksi puhelimitse. Tämä lisää tiedonsaannissa tulkintavirheitä, väärinkäsityksiä, sekä jotkut tiedot voivat jäädä puuttellisiksi. Tiedonkulun edistämiseksi ehdotettiin yhtenäistä sähköistä järjestelmää. Saatujen tietojen perusteella yksi tiedonkulun edistävä tekijä Salon aluesairaalan ja palvelukeskus Ilolansalon välille olisi aloitettava niin, että Ilolansalon toimintamalli ja toimintakäytäntö pitäisi saada Salon aluesairaalaan ajantasaiseksi ja selväksi. Salon aluesairaalasta olisi hyvä esimerkiksi osastonhoitajan käydä tutustumassa palvelukeskus Ilolansalossa, jolloin yksityisen palvelukeskuksen toimintamalli avautuisi aluesairaalaan päin.