Ei huutolaisia vaan arvokkaita vanhuksia : Laatukäsikirja Palvelutalo Kiikanpalolle
Vuorimaa, Sirpa (2011)
Vuorimaa, Sirpa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen tarkoituksena on palvelutalo Kiikanpalolla tuotetun tehostetun palveluasumisen laadun tutkiminen ja todentaminen, tuotoksena laatukäsikirja mahdollista tarjouspyyntökilpailua varten. Laadun tutkimisen tavoitteena on myös selvittää palvelun kehittämistarpeita sekä organisoida henkilöstö oman työnsä arviointiin ja ottamaan vastuu työn laadun kehittämisestä yhdessä työyhteisönä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Kansalais- ja aluelähtöisyyden näkökulmasta tarkastellaan welfare-mix ajattelua ja kolmatta sektoria vanhustyön palveluntuottajana. Teoreettisessa osuudessa käsitellään lisäksi vanhustyön laatua, kilpailutuksissa käytettäviä laatukriteereitä sekä vallitsevaa laadunvalvonta käytäntöä.
Metodologinen esittely:
Kehittävänä työntutkimuksena toteutetun hankkeen aineisto kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyllä asukkaille, asukkaiden omaisille sekä itsearviointi-kyselynä työntekijöille. Asukkaiden kyselyt suoritti lähihoitaja-opiskelija, omaisille lähetettiin kyselylomakkeet palautuskuorineen postitse ja työntekijöillä oli mahdollisuus vastata kyselyyn tietokoneella nimettömänä. Aineisto kerättiin syksyn 2010 aikana. Laadun tutkimisen toimintamalli on siirrettävissä vastaaviin yksiköihin.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tulosten mukaan tyytyväisimpiä oltiin henkilökunnan toimintaan, perushoitoon ja tiloihin. Lisää aikaa työntekijöiltä asukkaille, lisää viriketoimintaa sekä lisää liikuntaa ja ulkoilua kaivattiin niin asukkaiden, omaisten kuin työntekijöidenkin vastauksissa. Asukkaiden ja omaisten tarpeiden selvittäminen tulotilanteessa sekä ottaminen mukaan hoidon suunnitteluun olivat kyselyn tulosten perusteella kehittämistä vaativia kohtia. Lisäksi asukkaat toivoivat parempaa ruokaa, omaiset toivoivat lisää tiedottamista ja työntekijät myös tiedonkulun ja yhteistyön kehittämistä.
Johtopäätökset:
Hoito- ja palvelusuunnitelmapalaverikäytäntöä sekä hoitosuunnitelmakokous-lomake tiedonkeruuta varten kehitettiin jo hankkeen aikana. Jatkotoimenpiteinä laadunkehittämiskohteiksi jää viriketoiminnan sekä liikunnan/ulkoilun ja yleensä asukkaiden työntekijöiden kanssa yhdessä viettämän ajan kehittäminen. Työyhteisön tulee myös pohtia tiedottamisen parantamista niin omaisille kuin työyhteisön sisälläkin.
Opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen tarkoituksena on palvelutalo Kiikanpalolla tuotetun tehostetun palveluasumisen laadun tutkiminen ja todentaminen, tuotoksena laatukäsikirja mahdollista tarjouspyyntökilpailua varten. Laadun tutkimisen tavoitteena on myös selvittää palvelun kehittämistarpeita sekä organisoida henkilöstö oman työnsä arviointiin ja ottamaan vastuu työn laadun kehittämisestä yhdessä työyhteisönä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Kansalais- ja aluelähtöisyyden näkökulmasta tarkastellaan welfare-mix ajattelua ja kolmatta sektoria vanhustyön palveluntuottajana. Teoreettisessa osuudessa käsitellään lisäksi vanhustyön laatua, kilpailutuksissa käytettäviä laatukriteereitä sekä vallitsevaa laadunvalvonta käytäntöä.
Metodologinen esittely:
Kehittävänä työntutkimuksena toteutetun hankkeen aineisto kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyllä asukkaille, asukkaiden omaisille sekä itsearviointi-kyselynä työntekijöille. Asukkaiden kyselyt suoritti lähihoitaja-opiskelija, omaisille lähetettiin kyselylomakkeet palautuskuorineen postitse ja työntekijöillä oli mahdollisuus vastata kyselyyn tietokoneella nimettömänä. Aineisto kerättiin syksyn 2010 aikana. Laadun tutkimisen toimintamalli on siirrettävissä vastaaviin yksiköihin.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tulosten mukaan tyytyväisimpiä oltiin henkilökunnan toimintaan, perushoitoon ja tiloihin. Lisää aikaa työntekijöiltä asukkaille, lisää viriketoimintaa sekä lisää liikuntaa ja ulkoilua kaivattiin niin asukkaiden, omaisten kuin työntekijöidenkin vastauksissa. Asukkaiden ja omaisten tarpeiden selvittäminen tulotilanteessa sekä ottaminen mukaan hoidon suunnitteluun olivat kyselyn tulosten perusteella kehittämistä vaativia kohtia. Lisäksi asukkaat toivoivat parempaa ruokaa, omaiset toivoivat lisää tiedottamista ja työntekijät myös tiedonkulun ja yhteistyön kehittämistä.
Johtopäätökset:
Hoito- ja palvelusuunnitelmapalaverikäytäntöä sekä hoitosuunnitelmakokous-lomake tiedonkeruuta varten kehitettiin jo hankkeen aikana. Jatkotoimenpiteinä laadunkehittämiskohteiksi jää viriketoiminnan sekä liikunnan/ulkoilun ja yleensä asukkaiden työntekijöiden kanssa yhdessä viettämän ajan kehittäminen. Työyhteisön tulee myös pohtia tiedottamisen parantamista niin omaisille kuin työyhteisön sisälläkin.