Tarinallinen kuvataidetyöskentely nuoren kasvun tukena
Heikkinen, Anna (2011)
Heikkinen, Anna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tarinallisen kuvataidetyöskentelyn toteutumista joustavan perusopetuksen (Jopo) luokassa. Opinnäytetyön viitekehyksenä on sosiaalipedagoginen teoria. Tarinallisen kuvallisen työskentelyn sekä yksilöhaastattelujen kautta pyrittiin vahvistamaan nuorten itseymmärrystä. Tarkoituksena oli saada uutta tietoa tarinallisen kuvataidetyöskentelyn toteutumisesta 15–16-vuotiaiden nuorten erityisluokassa. Opinnäytetyön kautta tuotiin esille luovan toiminnan sekä tarinallisen työskentelyn mahdollisuuksia vaikuttaa vahvistavasti nuorten itseymmärrykseen ja omanarvontuntoon.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on koottu Kesämäenrinteen koulun Jopo–luokassa toteutetun tarinallisen kuvataidekurssin havainnoista, kokemuksista ja yksilöhaastatteluista. Tarinalliseen kuvataidekurssiin sisältyi neljä taidetyöpajaa sekä kuvataidenäyttelyn järjestäminen koulussa. Kuvataideryhmä kokoontui kerran viikossa, viiden viikon ajan. Toimintaan osallistui kuusi kahdeksannen luokan oppilasta, neljä poikaa ja kaksi tyttöä. Yksilöhaastattelut liittyivät läheisesti kuvalliseen työskentelyyn. Haastattelut käytiin muiden oppituntien ohessa. Lisäksi aikaa käytettiin kuvataidenäyttelyn valmistelutyöhön.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä oppilaiden ja työntekijöiden alku- ja loppuhaastatteluilla. Haastattelujen kautta pyrittiin vahvistamaan nuorten itseymmärrystä ohjaamalla heitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan sekä pohtimaan tulevaisuuttaan. Tarinallisen kuvallisen työskentelyn punaisena lankana oli oman elämän pohdinta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty sosiaalipedagogiikkaa, nuoruutta, tarinallisuutta ja omaelämänkerrallisuutta sekä taiteen merkitystä yksilön hyvinvoinnin lisääjänä.
Tulosten perusteella voidaan todeta että tarinallinen kuvataidetyöskentely toteutuu hyvin joustavan perusopetuksen Jopo- luokassa. Työntekijöillä on valmiuksia kokeilla uusia toimintamenetelmiä. Myös oppilaat osoittivat kiinnostusta toimintaa kohtaan. oman elämänpohdinta vaikutti vahvistavasti nuorten itseymmärrykseen. Lisäksi nuoret saivat onnistumisen kokemuksia, joka lisäsi heidän itsearvostustaan. Tarinallinen kuvataidetyöskentely auttoi nuoria tiedostamaan omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Erilaisten materiaalien käsittely nostatti subjektiivisia mielikuvia ja tunteita. Tarinallisen kuvallisen työskentelyn kautta oppilaat purkivat ajatuksiaan ja tunteitaan ja heillä oli mahdollisuus jakaa niitä toisten oppilaiden kanssa.
Asiasanat: Sosiaalipedagogiikka, nuoruus, tarinallinen kuvataidetyöskentely, oman elämän pohdinta, itseymmärrys.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on koottu Kesämäenrinteen koulun Jopo–luokassa toteutetun tarinallisen kuvataidekurssin havainnoista, kokemuksista ja yksilöhaastatteluista. Tarinalliseen kuvataidekurssiin sisältyi neljä taidetyöpajaa sekä kuvataidenäyttelyn järjestäminen koulussa. Kuvataideryhmä kokoontui kerran viikossa, viiden viikon ajan. Toimintaan osallistui kuusi kahdeksannen luokan oppilasta, neljä poikaa ja kaksi tyttöä. Yksilöhaastattelut liittyivät läheisesti kuvalliseen työskentelyyn. Haastattelut käytiin muiden oppituntien ohessa. Lisäksi aikaa käytettiin kuvataidenäyttelyn valmistelutyöhön.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä oppilaiden ja työntekijöiden alku- ja loppuhaastatteluilla. Haastattelujen kautta pyrittiin vahvistamaan nuorten itseymmärrystä ohjaamalla heitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan sekä pohtimaan tulevaisuuttaan. Tarinallisen kuvallisen työskentelyn punaisena lankana oli oman elämän pohdinta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty sosiaalipedagogiikkaa, nuoruutta, tarinallisuutta ja omaelämänkerrallisuutta sekä taiteen merkitystä yksilön hyvinvoinnin lisääjänä.
Tulosten perusteella voidaan todeta että tarinallinen kuvataidetyöskentely toteutuu hyvin joustavan perusopetuksen Jopo- luokassa. Työntekijöillä on valmiuksia kokeilla uusia toimintamenetelmiä. Myös oppilaat osoittivat kiinnostusta toimintaa kohtaan. oman elämänpohdinta vaikutti vahvistavasti nuorten itseymmärrykseen. Lisäksi nuoret saivat onnistumisen kokemuksia, joka lisäsi heidän itsearvostustaan. Tarinallinen kuvataidetyöskentely auttoi nuoria tiedostamaan omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Erilaisten materiaalien käsittely nostatti subjektiivisia mielikuvia ja tunteita. Tarinallisen kuvallisen työskentelyn kautta oppilaat purkivat ajatuksiaan ja tunteitaan ja heillä oli mahdollisuus jakaa niitä toisten oppilaiden kanssa.
Asiasanat: Sosiaalipedagogiikka, nuoruus, tarinallinen kuvataidetyöskentely, oman elämän pohdinta, itseymmärrys.