Mediapaja ikääntyville : digitaalinen tarinankerronta tieto- ja viestintätekniikan opettelun apuna
Lehtomaa, Henriikka; Saarela, Susanna (2011)
Lehtomaa, Henriikka
Saarela, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259480
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan digitaalisen tarinankerronnan luomia mahdollisuuksia tekniikan opetuksessa ikääntyville. Tavoitteena on löytää opetustapoja, joiden avulla ikääntyvät voidaan ottaa huomioon, kun kyseessä on nimenomaan mediateknisten taitojen opettaminen ja vahvistaminen. Keskeisimpänä tutkimuskysymyksenä on "Miten ikääntyvä voidaan ottaa huomioon digitaalisen tarinankerronnan kautta tehtävässä mediataitojen opetuksessa?"
Tutkielmaosassa tarkastellaan miten ikääntyvät voidaan ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja opetustilanteessa. Lisäksi käsitellään myös digitaalisen tarinankerronnan käyttöä osana mediavälineiden opetusta. Tutkielmaosa sisältää myös pohdintaa ikääntyvien erityispiirteistä oppijoina. Lisäksi tutkitaan ikääntyneiden huomioimista mediakasvatuksessa. Tutkielmaosassa käytetään apuna toiminnallisessa osassa saatuja tuloksia. Toiminnallinen osa koostuu Kuvasta videoksi -kurssista, joka järjestettiin syksyllä 2010 Turun Aurala -opistolla. Osallistujat olivat iältään 60–70-vuotiaita. Suurin osa opinnäytetyön havainnoista tehdään toiminnallisen osan perusteella.
Tulosten mukaan digitaalinen tarinankerronta toimii hyvänä tapana opettaa mediavälineiden hallintaa ikääntyville. Menetelmän avulla ikääntyvien arvokkaat tarinat tallentuvat jälkipolville nykyteknologiaa apuna käyttäen. Ikääntyville tarinoiden kehittäminen on motivoivaa, mutta niiden saattaminen digitaaliseen muotoon vaatii ohjausta. Havaintojen mukaan tekniikka tulee tutuksi tekemisen kautta. eikä mediavälineitä kohtaan tarvitse tuntea pelkoa. Tulosten perusteella oppimistaidot eivät ole täysin sidoksissa oppijan ikään. Tämän takia mediavälineiden opettaminen on erittäin tärkeää myös ikääntyville.
Tutkielmaosassa tarkastellaan miten ikääntyvät voidaan ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja opetustilanteessa. Lisäksi käsitellään myös digitaalisen tarinankerronnan käyttöä osana mediavälineiden opetusta. Tutkielmaosa sisältää myös pohdintaa ikääntyvien erityispiirteistä oppijoina. Lisäksi tutkitaan ikääntyneiden huomioimista mediakasvatuksessa. Tutkielmaosassa käytetään apuna toiminnallisessa osassa saatuja tuloksia. Toiminnallinen osa koostuu Kuvasta videoksi -kurssista, joka järjestettiin syksyllä 2010 Turun Aurala -opistolla. Osallistujat olivat iältään 60–70-vuotiaita. Suurin osa opinnäytetyön havainnoista tehdään toiminnallisen osan perusteella.
Tulosten mukaan digitaalinen tarinankerronta toimii hyvänä tapana opettaa mediavälineiden hallintaa ikääntyville. Menetelmän avulla ikääntyvien arvokkaat tarinat tallentuvat jälkipolville nykyteknologiaa apuna käyttäen. Ikääntyville tarinoiden kehittäminen on motivoivaa, mutta niiden saattaminen digitaaliseen muotoon vaatii ohjausta. Havaintojen mukaan tekniikka tulee tutuksi tekemisen kautta. eikä mediavälineitä kohtaan tarvitse tuntea pelkoa. Tulosten perusteella oppimistaidot eivät ole täysin sidoksissa oppijan ikään. Tämän takia mediavälineiden opettaminen on erittäin tärkeää myös ikääntyville.