Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Maakunnasta maailmalle. Uuden etsintä ja managerialismin kahleet Jyväskylän ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Sotarauta, Markku; Myllykangas, Päivi; Varmola, Tapio (2011)

 
Avaa tiedosto
JAMKRAPORTTEJA172011_web.pdf (1.292Mt)
Lataukset: 


Sotarauta, Markku
Myllykangas, Päivi
Varmola, Tapio
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010319
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan arviointi toteutettiin alkuvuodesta 2011. Arviointi oli luonteeltaan kehittävä. Arviointiryhmän puheenjohtajana toimi professori Markku Sotarauta Tampereen yliopistosta. Arvioinnissa kiinnitettiin huomio erityisesti seuraaviin teemoihin: 1) TKI-toiminnan tavoitteet ja tarvelähtöisyys, 2) TKI-toiminnan organisoiminen ja johtaminen, 3) TKI-toiminnan ja opetuksen integroiminen, 4) TKI-toiminnan ja yrittäjyyden vahvistaminen, 5) TKI-toiminnan verkostot ja kansainvälisyys sekä 6) TKI-toiminnan tulokset.

Raportti on arviointiryhmän näkemys tilanteesta ja tärkeimmistä huomion kohteista. Jyväskylän ammattikorkeakoulu on tunnistanut TKI-toiminnan merkityksen ja oman roolinsa osana Keski-Suomen innovaatio- ja kehittämisjärjestelmää. Se on panostanut TKI-toiminnan organisoimiseen, volyymin lisäämiseen ja laadun kehittämiseen. JAMK on myös hyvin tietoinen oman TKI-toimintansa vahvuuksista ja heikkouksista. Käytössä oleva toiminnan seurantajärjestelmä on hyvällä tasolla. JAMKilla on kaiken kaikkiaan kehittämishaluinen ja analyyttinen ote omaan TKI-toimintaansa. JAMK on myös asettanut kunnianhimoiset tavoitteet ohjaamaan TKI-toiminnan kehittämistä.

TKI-toiminnan kehittämisessä päähuomio on toistaiseksi kohdistettu strategian hiomiseen, tavoitteiden asettamiseen ja organisoimiseen. Asiakkaan ääni ja tarvelähtöisyys ovat jäänyt vähemmälle huomiolle. Jatkossa JAMKin tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota sekä asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseen että organisaatiossa olevan osaamisen jatkuvaan uudistumiseen. Lisäksi JAMKin on syytä panostaa asiantuntijoiden johtamiseen nykyisen varsin organisaatio- ja järjestelmävetoisen asiajohtamisen sijasta.

TKI-toiminnan ja opetuksen välisen rajan ylittäminen on JAMKissa osoittautunut vaikeaksi. Ongelmallisimmat toiminnan esteet perustuvat vahvoihin menneestä kumpuaviin identiteetteihin ja nousevat perinteisistä ajattelumalleista eivätkä niinkään konkreettisista, selvästi näkyvissä olevista rajoista. JAMKissa ei ole vielä tunnistettu eikä varsinkaan keskusteltu kaikista näkyvien rajojen ja näkymättömien ajatuksellisten ja toimintatapoihin liittyvien rajojen välisistä riippuvuuksista. Vaikka JAMKissa keskustellaan paljon TKI-toiminnasta, kaikki keskeiset toimijat eivät ymmärrä toistensa lähtökohtia, tavoitteita ja toimintatapoja. Lisäksi he käyttävät omaa ammattisanastoaan TKI-sanastolla väritettynä, jolloin ihmiset päätyvät puhumaan toistensa ohi.

Arviointiryhmä suosittaa avaintoimintojen laadullista mallintamista ja tärkeimpien palvelukokonaisuuksien tuotteistamista. JAMKin TKI-toiminnan kehittämisessä sekä kansallinen että kansainvälinen verkostoituminen nousevat keskeiseen asemaan. JAMKin tulee jatkossa suuntautua nykyistä aktiivisemmin ulos maakunnasta. Yhteistyötä TKI-toiminnassa vahvojen toimijoiden (myös muiden ammattikorkeakoulujen kanssa) tulee vahvistaa, jotta nykyistä varsin kapeaa rahoituspohjaa on mahdollista laajentaa. Arviointiryhmä ehdottaa kehittämistoimenpiteiden kohdentamista erityisesti seuraaviin teemoihin: a) sisäisen kehittäjäidentiteetin ja JAMKin sisäisen yrittäjyyden vahvistaminen, b) tuotteistaminen ja toimintojen mallintaminen, c) ulospäin suuntautuvan viestinnän kehittäminen ja d) johtamisjärjestelmien ja verkostojen kehittäminen tukemaan erityisesti asiantuntijuuden vahvistumista.
 
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste