Tapahtumamarkkinoinnin kehittäminen Case: We Love Helsinki Tanssit
Kivinen, Jaani (2011)
Kivinen, Jaani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710015
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja We Love Helsinki on helsinkiläisen Timo Santalan johtama tapahtumajärjestäjä ja verkkoyhteisö. We Love Helsinki järjestää yleisötapahtumia nimellä We Love Helsinki Tanssit, joissa musiikkina soi iskelmäklassikoita ja pukeudutaan tanssilavojen tyyliin. Tapahtumat ovat suosittuja nuorten aikuisten keskuudessa.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli aloittaa We Love Helsinki Tanssien tarjoaminen organisaatioille. Tavoitteena oli myynnin aloittaminen vuoden 2010 pikkujoulumarkkinoilla sekä myynti- ja markkinointisuunnitelman laatiminen seuraavana keväänä.
Opinnäytetyö oli muodoltaan projekti, jossa erilaisia tiedonhankintamenetelmiä hyväksi käyttäen luotiin uutta tietoa. Prosessiin kuului olemassa olevan tiedon kerääminen, oman henkilökohtaisen myyntityön kokemus sekä haastattelumuodossa tehty tiedonhankinta. Näiden eri menetelmien avulla luotiin perusta myynti- ja markkinointisuunnitelmalle. Teoriapohjana käytettiin tapahtumamarkkinoinnin ja digitaalisen suoramarkkinoinnin kirjallisuutta, sekä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia. Vuoden 2010 pikkujoulumyynnistä saatuja kokemuksia käytettiin pohjana tapahtumajärjestämisen ammattilaisille suunnatuissa haastatteluissa.
Projektin lopputulos oli onnistunut, mutta matkan varrella oli myös epäonnistumisia, etenkin vuoden 2010 pikkujoulumyynnin osalta. Kuitenkin erilaiset tiedonhankintamenetelmät toimivat kokonaisuutena ja täydensivät toisiaan. Myynti- ja markkinointisuunnitelma tulee toimimaan We Love Helsingille selkeänä ohjenuorana organisaatioille tarkoitetun myynnin pohjalle.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli aloittaa We Love Helsinki Tanssien tarjoaminen organisaatioille. Tavoitteena oli myynnin aloittaminen vuoden 2010 pikkujoulumarkkinoilla sekä myynti- ja markkinointisuunnitelman laatiminen seuraavana keväänä.
Opinnäytetyö oli muodoltaan projekti, jossa erilaisia tiedonhankintamenetelmiä hyväksi käyttäen luotiin uutta tietoa. Prosessiin kuului olemassa olevan tiedon kerääminen, oman henkilökohtaisen myyntityön kokemus sekä haastattelumuodossa tehty tiedonhankinta. Näiden eri menetelmien avulla luotiin perusta myynti- ja markkinointisuunnitelmalle. Teoriapohjana käytettiin tapahtumamarkkinoinnin ja digitaalisen suoramarkkinoinnin kirjallisuutta, sekä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia. Vuoden 2010 pikkujoulumyynnistä saatuja kokemuksia käytettiin pohjana tapahtumajärjestämisen ammattilaisille suunnatuissa haastatteluissa.
Projektin lopputulos oli onnistunut, mutta matkan varrella oli myös epäonnistumisia, etenkin vuoden 2010 pikkujoulumyynnin osalta. Kuitenkin erilaiset tiedonhankintamenetelmät toimivat kokonaisuutena ja täydensivät toisiaan. Myynti- ja markkinointisuunnitelma tulee toimimaan We Love Helsingille selkeänä ohjenuorana organisaatioille tarkoitetun myynnin pohjalle.