PELLETIME-HANKKEEN KANSAINVÄLISEN KONTAKTIVERKOSTON PERUSTAMINEN
Parviainen, Heidi (2011)
Parviainen, Heidi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimijoita PELLETime-hankkeen alueella, luoda kattava toimijaverkosto sekä selvittää markkinatilannetta hankealueella. Työssä keskityttiin ajankohtaisen ja luotettavan tiedon hankkimiseen sekä toimeksiantajan että kaikkien hankkeen sivuilla vierailevien käyttöön.
Tutkimus toteutettiin vuonna 2009 verkkokyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse kolmeen hankealueeseen kuuluvaan maahan, yhteensä 170:lle eri toimijalle. Sen avulla vastausprosentiksi saatiin 20. Kyselyllä selvitettiin muun muassa eri toimijoiden näkemyksiä pellettimarkkinoiden kehityksestä, vahvuuksista ja heikkouksista sekä kilpailutilanteesta suhteessa muihin energiamuotoihin. Kyselyyn vastattiin sähköpostissa olevan linkin kautta ja vastaukset saatiin suoraan tutkijan sähköpostiin. Tulokset käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen.
Tulosten mukaan 50 prosenttia oli sitä mieltä, että markkinoilla ei tapahdu suuria muutoksia vuosina 2009 – 2010 ja tämän jälkeen ne alkavat kehittyä myönteiseen suuntaan. Markkinoiden vahvuuksina pidettiin mm. ympäristöystävällisyyttä sekä kuluttajien kasvavaa kiinnostusta pellettejä kohtaan. Heikkouksia olivat esimerkiksi raaka-aineen huono laatu sekä ammattitaidottomuus laiteasennuksessa. Investointitukien puutetta sekä rajoittunutta kilpailua pidettiin myös vahvasti markkinoita heikentävänä tekijänä. Kyselyyn vastanneista toimijoista 76 prosenttia oli kiinnostunut liittymisestä hankkeen kontaktiverkostoon. Tutkimuksen avulla saaduista vastauk-sista koottiin kontaktiverkosto, ja se liitetään hankkeen verkkosivuille.
Tutkimus toteutettiin vuonna 2009 verkkokyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse kolmeen hankealueeseen kuuluvaan maahan, yhteensä 170:lle eri toimijalle. Sen avulla vastausprosentiksi saatiin 20. Kyselyllä selvitettiin muun muassa eri toimijoiden näkemyksiä pellettimarkkinoiden kehityksestä, vahvuuksista ja heikkouksista sekä kilpailutilanteesta suhteessa muihin energiamuotoihin. Kyselyyn vastattiin sähköpostissa olevan linkin kautta ja vastaukset saatiin suoraan tutkijan sähköpostiin. Tulokset käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen.
Tulosten mukaan 50 prosenttia oli sitä mieltä, että markkinoilla ei tapahdu suuria muutoksia vuosina 2009 – 2010 ja tämän jälkeen ne alkavat kehittyä myönteiseen suuntaan. Markkinoiden vahvuuksina pidettiin mm. ympäristöystävällisyyttä sekä kuluttajien kasvavaa kiinnostusta pellettejä kohtaan. Heikkouksia olivat esimerkiksi raaka-aineen huono laatu sekä ammattitaidottomuus laiteasennuksessa. Investointitukien puutetta sekä rajoittunutta kilpailua pidettiin myös vahvasti markkinoita heikentävänä tekijänä. Kyselyyn vastanneista toimijoista 76 prosenttia oli kiinnostunut liittymisestä hankkeen kontaktiverkostoon. Tutkimuksen avulla saaduista vastauk-sista koottiin kontaktiverkosto, ja se liitetään hankkeen verkkosivuille.