Sustainability and development of green consumer electronic products : The insights of distributors and re-sellers
Oksanen, Anna (2009)
Oksanen, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203032
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantaja toimii kulutuselektroniikkatuotteiden maahantuojana Suomessa.
Yritys X on kuluneiden vuosien aikana huomannut ympäristöystävällisen trendin nousun
kulutuselektroniikkatuotteiden piirissä, sekä Suomen markkinoilla, että ulkomailla. Yrityksen halu
oli vastaanottaa tietoa vihreiden kulutuselektroniikkatuotteiden kannattavuudesta ja
kehitysnäkymistä joka perustuisi yrityksen nykyisten tai menneiden yhteistyökumppaneiden näkemyksiin, jotka työskentelevät jakelijoina ja jälleenmyyjinä elektroniikkatuotteiden parissa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja metodina oli puolistrukturoitu haastattelumenetelmä. Tutkimukseen osaan ottaneiden, neljän haastateltavan yleisen mielikuvan mukaan vihreät kulutuselektroniikkatuotteet ovat nousseet esiin markkinoilla, etenkin kuluneen vuoden aikana, ja myös kuluttajat ovat näyttäneet jonkin asteista lisääntynyttä kiinnostusta tuotteita kohtaan. Tuloksien perusteella vaikuttaa sille että valmistajien brandi-päätöksillä on merkityksellinen vaikutus siihen, millaiseksi vihreiden tuotteiden saatavuus koetaan. Vastaajien
mielikuvan mukaan kuluttajilla saattaa olla halu ostaa vihreitä tuotteita, mutta varsinaisessa ostokäyttäytymisessä kyseinen halu ei suurimmassa osassa tapauksia ole ilmennyt. Tämän vuoksi vastaajat kokivatkin, että kuluttajien halun ja ostokäyttäytymisen välissä näyttää olevan esteitä.
Joidenkin vihreiden tuotteiden korkeammat hinnat, koettiin yhdeksi esteeksi. Kaikesta huolimatta vastaajat näkevät vihreiden elektroniikkatuotteiden tulevaisuuden näkymät hyvinä, koska heidän yleinen mielipiteensä mukaan ympäristöarvot ovat vasta saamassa parempaa jalansijaa
elektroniikkatuotteiden markkinoilla. Vastaajat kuitenkin pyrkivät korostamaan tiedottamisen merkitystä vihreiden kulutuselektroniikkatuotteiden menekin lisäämisessä. Vihreiden tuotteiden saatavuus tulisi tehdä kuluttajille mahdollisimman helpoksi, esimerkiksi tiedottomalla eri kanavia
pitkin tuotteita koskevaa informaatiota.
Yritys X on kuluneiden vuosien aikana huomannut ympäristöystävällisen trendin nousun
kulutuselektroniikkatuotteiden piirissä, sekä Suomen markkinoilla, että ulkomailla. Yrityksen halu
oli vastaanottaa tietoa vihreiden kulutuselektroniikkatuotteiden kannattavuudesta ja
kehitysnäkymistä joka perustuisi yrityksen nykyisten tai menneiden yhteistyökumppaneiden näkemyksiin, jotka työskentelevät jakelijoina ja jälleenmyyjinä elektroniikkatuotteiden parissa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja metodina oli puolistrukturoitu haastattelumenetelmä. Tutkimukseen osaan ottaneiden, neljän haastateltavan yleisen mielikuvan mukaan vihreät kulutuselektroniikkatuotteet ovat nousseet esiin markkinoilla, etenkin kuluneen vuoden aikana, ja myös kuluttajat ovat näyttäneet jonkin asteista lisääntynyttä kiinnostusta tuotteita kohtaan. Tuloksien perusteella vaikuttaa sille että valmistajien brandi-päätöksillä on merkityksellinen vaikutus siihen, millaiseksi vihreiden tuotteiden saatavuus koetaan. Vastaajien
mielikuvan mukaan kuluttajilla saattaa olla halu ostaa vihreitä tuotteita, mutta varsinaisessa ostokäyttäytymisessä kyseinen halu ei suurimmassa osassa tapauksia ole ilmennyt. Tämän vuoksi vastaajat kokivatkin, että kuluttajien halun ja ostokäyttäytymisen välissä näyttää olevan esteitä.
Joidenkin vihreiden tuotteiden korkeammat hinnat, koettiin yhdeksi esteeksi. Kaikesta huolimatta vastaajat näkevät vihreiden elektroniikkatuotteiden tulevaisuuden näkymät hyvinä, koska heidän yleinen mielipiteensä mukaan ympäristöarvot ovat vasta saamassa parempaa jalansijaa
elektroniikkatuotteiden markkinoilla. Vastaajat kuitenkin pyrkivät korostamaan tiedottamisen merkitystä vihreiden kulutuselektroniikkatuotteiden menekin lisäämisessä. Vihreiden tuotteiden saatavuus tulisi tehdä kuluttajille mahdollisimman helpoksi, esimerkiksi tiedottomalla eri kanavia
pitkin tuotteita koskevaa informaatiota.