Sairaanhoitajien kesärekrytointikampanjan kehittäminen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä
Hirvisaari, Elsa (2011)
Hirvisaari, Elsa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110584
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille (HUS). HUS on Suomen suurin erikoissairaanhoidollinen toimija, jossa työskentelee yli 21 000 henkilöä. HUS:in kuuluu viisi sairaanhoitoaluetta ja sairaaloita on 21 Hangosta Loviisaan.
Työn taustalla on vuosittain toistuva HUS:n kesärekrytointikampanja, jonka tavoitteena on saada koko sairaanhoitopiirin kesälomasijaisuudet täytettyä. Tutkimuksessa kartoitettiin kesärekry 2010 onnistumista. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi kehittää kesärekrytointikampanjaa ja sen markkinointia, jotta se tuottaisi enemmän hakijoita ja kesälomasijaisuudet saataisiin täytettyä entistä paremmin.
Työ rajattiin siten, että teoriaviitekehys keskittyy rekrytointiin ja sen haasteisiin, työnantajakuvan merkitykseen ja markkinointiin osana rekrytointia. Tutkimus toteutettiin tekemällä postikysely osastonryhmäpäälliköille, jotka ovat rekrytoivia esimiehiä. Kyselyn vastausten lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin sähköisestä rekrytointijärjestelmästä saatua hakijatilastoa. Lähdeaineistona hyödynnettiin kotimaista kirjallisuutta ja internet -lähteitä sekä kansainvälisiä kirjalähteitä. Tutkimus on aloitettu keväällä 2010 ja saatu valmiiksi 2011 keväällä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kehitysehdotuksia siihen, miten rekrytoivien esimiesten mielestä kesärekrytointikampanjaa voitaisiin kehittää. Kehitysehdotukset liittyvät pääasiassa rekrytointitapahtumiin ja oppilaitoskäynteihin, mutta myös sähköiseen rekrytointijärjestelmään ja rekrytointipalveluihin.
Kyselystä suoraan saatujen kehitysehdotusten lisäksi tutkimuksessa esitetään tekijän päätelmiä, jotka perustuvat HUS:ssa tehtyyn harjoitteluun ja kesätyöhön sekä tutkimusaineistoon. Päätelmissä korostuu oppilaitosyhteistyön merkitys ja kesärekrytoinnin valintaprosessin nopeus.
Tutkimus muokkautui jonkin verran alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna, mutta muutoksista huolimatta tavoitteisiin päästiin ja työssä pystytään antamaan erittäin käytännönläheisiä kehitysehdotuksia.
Työn taustalla on vuosittain toistuva HUS:n kesärekrytointikampanja, jonka tavoitteena on saada koko sairaanhoitopiirin kesälomasijaisuudet täytettyä. Tutkimuksessa kartoitettiin kesärekry 2010 onnistumista. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi kehittää kesärekrytointikampanjaa ja sen markkinointia, jotta se tuottaisi enemmän hakijoita ja kesälomasijaisuudet saataisiin täytettyä entistä paremmin.
Työ rajattiin siten, että teoriaviitekehys keskittyy rekrytointiin ja sen haasteisiin, työnantajakuvan merkitykseen ja markkinointiin osana rekrytointia. Tutkimus toteutettiin tekemällä postikysely osastonryhmäpäälliköille, jotka ovat rekrytoivia esimiehiä. Kyselyn vastausten lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin sähköisestä rekrytointijärjestelmästä saatua hakijatilastoa. Lähdeaineistona hyödynnettiin kotimaista kirjallisuutta ja internet -lähteitä sekä kansainvälisiä kirjalähteitä. Tutkimus on aloitettu keväällä 2010 ja saatu valmiiksi 2011 keväällä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kehitysehdotuksia siihen, miten rekrytoivien esimiesten mielestä kesärekrytointikampanjaa voitaisiin kehittää. Kehitysehdotukset liittyvät pääasiassa rekrytointitapahtumiin ja oppilaitoskäynteihin, mutta myös sähköiseen rekrytointijärjestelmään ja rekrytointipalveluihin.
Kyselystä suoraan saatujen kehitysehdotusten lisäksi tutkimuksessa esitetään tekijän päätelmiä, jotka perustuvat HUS:ssa tehtyyn harjoitteluun ja kesätyöhön sekä tutkimusaineistoon. Päätelmissä korostuu oppilaitosyhteistyön merkitys ja kesärekrytoinnin valintaprosessin nopeus.
Tutkimus muokkautui jonkin verran alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna, mutta muutoksista huolimatta tavoitteisiin päästiin ja työssä pystytään antamaan erittäin käytännönläheisiä kehitysehdotuksia.