Opiskelijoiden yrittäjyysintentioiden kehittyminen Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmassa : Opetussuunnitelmien parhaat käytänteet
Koskikunnas, Karoliina (2011)
Koskikunnas, Karoliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811409
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu on ollut mukana vuodesta 2008 Seinäjoen ammattikorkeakoulun koordinoimassa opiskelijayrittäjyyskyselyssä. Kyselyn taustalla on Entre Intentio -työkalu, jolla mitataan opiskelijoiden yrittäjyysasenteita, -aikomuksia ja -kompetensseja sekä erityisesti niiden kehittymistä opintojen alkuvaiheesta aina valmistumiseen saakka.
Tampereen ammattikorkeakoulussa kyselyyn ovat osallistuneet Tampereen liiketalouden opiskelijat vuosina 2008–2010. Näiden kolmen kyselyn jälkeen saatiin vertailukelpoinen aineisto vuonna 2008 opintonsa aloittaneiden liiketalouden opiskelijoiden yrittäjäintention muutoksista opintojen aikana. Tuloksia tarkasteltiin toisena opiskeluvuotena yrittäjyyden suuntautumisvaihtoehdon valinneiden ja liiketalouden koulutusohjelmassa jatkaneiden opiskelijoiden osalta erikseen.
Tämän opinnäytetyön päätavoite oli kartoittaa, millaiset opetussuunnitelmalliset tekijät vaikuttavat opiskelijoiden yrittäjyysintentioiden kehittymiseen. Tutkimus toteutettiin liiketalouden opettaja-valmentajia haastattelemalla ja vertailemalla haastattelun tuloksia Entre intentio-tutkimuksen tuloksiin. Tutkimuksen tuloksena opetussuunnitelmista nousi esiin muutamia hyviä käytänteitä, joista positiivisimmin yrittäjyysintentioihin vaikuttavat olivat tiimiopiskelu, harjoitusyritystoiminta, yrittäjyysominaisuuksien kehittäminen dialogin avulla ja yritysyhteistyö. Tutkimuksessa havaittiin, että yrittäjyysintentioihin vaikuttavia tekijöitä korostetaan 1. opintovuoden jälkeen ainoastaan yrittäjyyden suuntautumisen koulutusohjelmassa.
Liiketalouden koulutusohjelman yrittäjyyden suuntautumisvaihtoehto Proakatemia tarjoaa opiskelijoille yrittäjämäisen tavan opiskella. Proakatemian yrittäjämäisiä oppimismenetelmiä voitaisiin laajentaa koko liiketalouden koulutusohjelman opetussuunnitelmaan tavoitteena opiskelijoiden ulkoisten ja sisäisten yrittäjäominaisuuksien kehittyminen. Näitä ominaisuuksia vaaditaan työelämässä, oli kyse sitten yrittäjyydestä tai palkkatyöstä toisen palveluksessa.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan yrittäjyysintentiotutkimuksien taustoja Suomessa, ja opiskelijoiden yrittäjyysintentioihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden opetussuunnitelmien sisältöä ja Entre intentio-tutkimuksen tuloksia.
Tampereen ammattikorkeakoulussa kyselyyn ovat osallistuneet Tampereen liiketalouden opiskelijat vuosina 2008–2010. Näiden kolmen kyselyn jälkeen saatiin vertailukelpoinen aineisto vuonna 2008 opintonsa aloittaneiden liiketalouden opiskelijoiden yrittäjäintention muutoksista opintojen aikana. Tuloksia tarkasteltiin toisena opiskeluvuotena yrittäjyyden suuntautumisvaihtoehdon valinneiden ja liiketalouden koulutusohjelmassa jatkaneiden opiskelijoiden osalta erikseen.
Tämän opinnäytetyön päätavoite oli kartoittaa, millaiset opetussuunnitelmalliset tekijät vaikuttavat opiskelijoiden yrittäjyysintentioiden kehittymiseen. Tutkimus toteutettiin liiketalouden opettaja-valmentajia haastattelemalla ja vertailemalla haastattelun tuloksia Entre intentio-tutkimuksen tuloksiin. Tutkimuksen tuloksena opetussuunnitelmista nousi esiin muutamia hyviä käytänteitä, joista positiivisimmin yrittäjyysintentioihin vaikuttavat olivat tiimiopiskelu, harjoitusyritystoiminta, yrittäjyysominaisuuksien kehittäminen dialogin avulla ja yritysyhteistyö. Tutkimuksessa havaittiin, että yrittäjyysintentioihin vaikuttavia tekijöitä korostetaan 1. opintovuoden jälkeen ainoastaan yrittäjyyden suuntautumisen koulutusohjelmassa.
Liiketalouden koulutusohjelman yrittäjyyden suuntautumisvaihtoehto Proakatemia tarjoaa opiskelijoille yrittäjämäisen tavan opiskella. Proakatemian yrittäjämäisiä oppimismenetelmiä voitaisiin laajentaa koko liiketalouden koulutusohjelman opetussuunnitelmaan tavoitteena opiskelijoiden ulkoisten ja sisäisten yrittäjäominaisuuksien kehittyminen. Näitä ominaisuuksia vaaditaan työelämässä, oli kyse sitten yrittäjyydestä tai palkkatyöstä toisen palveluksessa.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan yrittäjyysintentiotutkimuksien taustoja Suomessa, ja opiskelijoiden yrittäjyysintentioihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden opetussuunnitelmien sisältöä ja Entre intentio-tutkimuksen tuloksia.