Bändin internetmarkkinointi case Curimus
Bergström, Anne (2011)
Bergström, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli bändin internetmarkkinoinnin tutkiminen ja kehittäminen sekä uusien internetmarkkinointikanavien etsiminen. Työn kohteelle, Curimus-bändille, tehtiin uudet kotisivut ja koko internetmarkkinointia pyrittiin yhtenäistämään niin sisällöllisesti kuin ulkoasullisestikin.
Työssä tutkittiin myös sosiaalista mediaa markkinointikanavana, koska se on tänä päivänä merkittävässä roolissa markkinoitaessa musiikkia internetissä. Tässä raportissa kerrotaan muun muassa niistä internetyhteisöistä, joissa Curimuksella on profiili, sekä eri yhteisöjen toiminnoista.
Vanhat kotisivut olivat työläät päivittää ja muutenkin jo hieman vanhahtavat. Uusien sivujen tavoitteena oli vastata sitä kuvaa, jonka bändi pyrkii itsestään antamaan sekä olla laadultaan bändin musiikillista osaamista vastaavalla tasolla. Kotisivut haluttiin myös tehdä ulkoasultaan ajanmukaisemmiksi.
Sivut toteutettiin HTML-koodia ja CSS-kieltä käyttäen. Sivujen asettelussa käytettiin frameset-elementtejä, joiden avulla runkosivu saatiin jaettua osiin latautumisen nopeuttamiseksi. Sivuille haluttu tieto luokiteltiin eri otsikoiden alle, joista muodostuivat sivuston pääsivut. Osa pääsivuista jaettiin lisäksi alisivuihin.
Kotisivujen uudistaminen vaikutti positiivisesti sivujen kävijämäärään ja sivuilla vietettyyn aikaan. Hakukoneiden kautta tulleiden kävijöiden määrä suhteessa suoraan tai linkkien kautta tulleisiin kävijöihin kasvoi, mikä kertoo hakukoneoptimoinnin onnistumisesta. Myös se, että Curimuksen sivut löytyvät Googlesta ensimmäisenä bändin nimellä haettaessa, puhuu onnistuneen hakukoneoptimoinnin puolesta.
Työssä tutkittiin myös sosiaalista mediaa markkinointikanavana, koska se on tänä päivänä merkittävässä roolissa markkinoitaessa musiikkia internetissä. Tässä raportissa kerrotaan muun muassa niistä internetyhteisöistä, joissa Curimuksella on profiili, sekä eri yhteisöjen toiminnoista.
Vanhat kotisivut olivat työläät päivittää ja muutenkin jo hieman vanhahtavat. Uusien sivujen tavoitteena oli vastata sitä kuvaa, jonka bändi pyrkii itsestään antamaan sekä olla laadultaan bändin musiikillista osaamista vastaavalla tasolla. Kotisivut haluttiin myös tehdä ulkoasultaan ajanmukaisemmiksi.
Sivut toteutettiin HTML-koodia ja CSS-kieltä käyttäen. Sivujen asettelussa käytettiin frameset-elementtejä, joiden avulla runkosivu saatiin jaettua osiin latautumisen nopeuttamiseksi. Sivuille haluttu tieto luokiteltiin eri otsikoiden alle, joista muodostuivat sivuston pääsivut. Osa pääsivuista jaettiin lisäksi alisivuihin.
Kotisivujen uudistaminen vaikutti positiivisesti sivujen kävijämäärään ja sivuilla vietettyyn aikaan. Hakukoneiden kautta tulleiden kävijöiden määrä suhteessa suoraan tai linkkien kautta tulleisiin kävijöihin kasvoi, mikä kertoo hakukoneoptimoinnin onnistumisesta. Myös se, että Curimuksen sivut löytyvät Googlesta ensimmäisenä bändin nimellä haettaessa, puhuu onnistuneen hakukoneoptimoinnin puolesta.