Toimintakeskus Karpalon asiakasyhteistyötä kehittämässä
Paaso-Rantala, Saila (2011)
Paaso-Rantala, Saila
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311881
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen toimintatutkimus. Opinnäytetyöni tarkoituksena
oli parantaa Toimintakeskus Karpalon työntekijöiden, asiakkaiden ja omaisten välistä
asiakasyhteistyötä. Menetelmänä olen käyttänyt ennakointidialogin tulevaisuuden
muistelu -suunnittelupalaveria. Tutkimusaineistoni koostuu tulevaisuuden
muistelu -suunnittelupalaverin muistiinpanoista ja tutkimuksen aikana tekemistäni
muistiinpanoista. Teemat tulevaisuuden muistelu -suunnittelupalaveriin otin sosiaali-
ja terveysministeriön strategiasta ja Oulun kaupungin strategiasta. Opinnäytetyöni
arvioinnissa olen käyttänyt prosessiarviointia.
Osallistujat kokivat tulevaisuuden muistelu -suunnittelupalaverin pääosin hyödyllisenä.
Omia ajatuksiaan pystyi tuomaan esille rauhassa omalla vuorollaan toisten
kuunnellessa. Vastauksista ilmeni asiakkaiden, omaisten ja työntekijöiden oman ja
toistensa asiantuntijuuden hyödyntämisen tärkeys toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa
ja arvioinnissa. Asiakasyhteistyön kehittämiselle on enemmänkin tarvetta
ja ennakointidialogi menetelmänä on siihen käyttökelpoinen. Ennakointidialogi
koettiin asiakaslähtöiseksi ja se lisäsi myös avoimuutta, näkyvyyttä, yhteistyöhalukkuutta
ja mahdollisti tasavertaisen dialogin osallistujien kesken.
oli parantaa Toimintakeskus Karpalon työntekijöiden, asiakkaiden ja omaisten välistä
asiakasyhteistyötä. Menetelmänä olen käyttänyt ennakointidialogin tulevaisuuden
muistelu -suunnittelupalaveria. Tutkimusaineistoni koostuu tulevaisuuden
muistelu -suunnittelupalaverin muistiinpanoista ja tutkimuksen aikana tekemistäni
muistiinpanoista. Teemat tulevaisuuden muistelu -suunnittelupalaveriin otin sosiaali-
ja terveysministeriön strategiasta ja Oulun kaupungin strategiasta. Opinnäytetyöni
arvioinnissa olen käyttänyt prosessiarviointia.
Osallistujat kokivat tulevaisuuden muistelu -suunnittelupalaverin pääosin hyödyllisenä.
Omia ajatuksiaan pystyi tuomaan esille rauhassa omalla vuorollaan toisten
kuunnellessa. Vastauksista ilmeni asiakkaiden, omaisten ja työntekijöiden oman ja
toistensa asiantuntijuuden hyödyntämisen tärkeys toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa
ja arvioinnissa. Asiakasyhteistyön kehittämiselle on enemmänkin tarvetta
ja ennakointidialogi menetelmänä on siihen käyttökelpoinen. Ennakointidialogi
koettiin asiakaslähtöiseksi ja se lisäsi myös avoimuutta, näkyvyyttä, yhteistyöhalukkuutta
ja mahdollisti tasavertaisen dialogin osallistujien kesken.