Myymälän avajaistapahtuman järjestäminen
Vanhatalo, Veera (2011)
Vanhatalo, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311870
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa työn toimeksiantajalle, K-market Ruskolle, markkinointitapahtuma. Tapahtuma järjestettiin perjantaina ja lauantaina 18.3-19.3.2011 yrityksen tiloissa Ruskolla. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kaupan remontin jälkeinen myymälän uudelleen avaus -tapahtuma tapahtumamarkkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyössä keskityttiin tapahtuman järjestämiseen niin teorian kuin käytännön tasolla. Aluksi tarkasteltiin tapahtuman järjestämistä yleisesti, eli mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun tapahtumaa järjestetään. Lisäksi opinnäytetyössä esitettiin toimeksiantaja ja toimintaympäristö.
Työn teoriaosuudessa selvitettiin, mitä tapahtumamarkkinoinnilla tarkoitetaan, miten tapahtumamarkkinointi liittyy markkinointiviestintään ja millaisia vaiheita tapahtuman järjestämiseen liittyy. Työn lähdeaineistona käytettiin tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia.
Tapahtuma oli kaksipäiväinen. Tapahtuman ensimmäinen päivä oli suunnattu vanhemmalle väelle ja tapahtuman toinen päivä oli suunnattu lapsille ja lapsiperheille. Toiminta tapahtumapäiville suunniteltiin kohderyhmät tarkkaan huomioiden. Tapahtuman päätavoitteet olivat vanhojen asiakassuhteiden vahvistaminen sekä asiakasmäärän kasvattaminen ja sitä kautta myynnin lisääntyminen.
Tapahtuma järjestelyineen oli erittäin onnistunut ja sen pääasialliset tavoitteet saavutettiin. Sekä asiakkailta että yrityksen henkilökunnalta saatu palaute oli pelkästään positiivista. Tapahtuman markkinointiin olisi kaikesta huolimatta voitu panostaa vielä enemmän ja käyttää erilaisia markkinointikanavia monipuolisemmin. Näillä toimenpiteillä olisi voitu nostaa tapahtuman kävijämäärää vielä entisestään.
Opinnäytetyössä keskityttiin tapahtuman järjestämiseen niin teorian kuin käytännön tasolla. Aluksi tarkasteltiin tapahtuman järjestämistä yleisesti, eli mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun tapahtumaa järjestetään. Lisäksi opinnäytetyössä esitettiin toimeksiantaja ja toimintaympäristö.
Työn teoriaosuudessa selvitettiin, mitä tapahtumamarkkinoinnilla tarkoitetaan, miten tapahtumamarkkinointi liittyy markkinointiviestintään ja millaisia vaiheita tapahtuman järjestämiseen liittyy. Työn lähdeaineistona käytettiin tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia.
Tapahtuma oli kaksipäiväinen. Tapahtuman ensimmäinen päivä oli suunnattu vanhemmalle väelle ja tapahtuman toinen päivä oli suunnattu lapsille ja lapsiperheille. Toiminta tapahtumapäiville suunniteltiin kohderyhmät tarkkaan huomioiden. Tapahtuman päätavoitteet olivat vanhojen asiakassuhteiden vahvistaminen sekä asiakasmäärän kasvattaminen ja sitä kautta myynnin lisääntyminen.
Tapahtuma järjestelyineen oli erittäin onnistunut ja sen pääasialliset tavoitteet saavutettiin. Sekä asiakkailta että yrityksen henkilökunnalta saatu palaute oli pelkästään positiivista. Tapahtuman markkinointiin olisi kaikesta huolimatta voitu panostaa vielä enemmän ja käyttää erilaisia markkinointikanavia monipuolisemmin. Näillä toimenpiteillä olisi voitu nostaa tapahtuman kävijämäärää vielä entisestään.