Valkeakoski-opisto terveyden edistäjänä
Koivulahti, Heli (2011)
Koivulahti, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Valkeakoskella tapahtuvaa terveyden edistämisen toimintaa ja kehittää Valkeakoski-opiston (kansalaisopisto) terveyden edistämiseen liittyvää opetusta. Tarkoituksena oli myös selkiyttää Valkeakoski-opiston roolia paikkakunnan terveyden edistämisen toimijana.
Valkeakoskelaisten terveyden edistämisen toimijoita kartoitettiin Bronfenbrennerin kehäteoriamallia soveltaen. Työssä selvitettiin myös valkeakoskelaisten yhdistyksien ja Valkeakosken kaupungin eri hallintokuntien terveyden edistämisen toimia sekä suoritettiin asiakaskysely Valkeakoski-opiston joogan ja englannin opiskelijoille opetustarjonnan kehittämiseksi.
Terveyden edistämiseen liittyvää opetusta kehitettäessä Valkeakoski-opiston rooliksi esitettiin terveysliikuntaryhmien järjestäminen kesällä, keskustan ulkopuolella ja erityisesti ikäihmisille. Lisäksi ruokaan ja ravitsemukseen liittyvää opetusta tulisi kehittää tarjoamalla enemmän opetusta, joka ei ole opetuskeittiöllä ja pyrkiä lisäämään tarjontaa keskusta-alueen ulkopuolelle. Suurin osa Valkeakoski-opiston joogan ja englannin opiskelijoista on tyytyväisiä nykyiseen opetustarjontaan ja kiinnostuneita terveys- ja hyvinvointiaiheisista luennoista. Yhteistyötä pitäisi tiivistää entisestään kaupungin eri hallintokuntien ja yhdistyksien kanssa yhteisten päämäärien saavuttamiseksi. Valkeakoski-opiston tulisi opetus- ja luentotarjonnassaan noudattaa peruslääketieteen linjaa.
Valkeakoski-opiston roolia pitäisi tulevaisuudessa kehittää vahvemmaksi terveyden edistämisen toimijaksi, ja opisto voisi ottaa hoitaakseen uusia tehtäväalueita valkeakoskelaisten terveyden edistämiseksi. Opinnäytetyö toimii taustaselvityksenä Valkeakoski-opiston yhteistyön tiivistämiselle Valkeakoskella eri toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksia tullaan esittelemään valtakunnallisilla kansalaisopistojen kotitalousopettajien koulutuspäivillä sekä Valkeakoskella eri toimijoille.
Valkeakoskelaisten terveyden edistämisen toimijoita kartoitettiin Bronfenbrennerin kehäteoriamallia soveltaen. Työssä selvitettiin myös valkeakoskelaisten yhdistyksien ja Valkeakosken kaupungin eri hallintokuntien terveyden edistämisen toimia sekä suoritettiin asiakaskysely Valkeakoski-opiston joogan ja englannin opiskelijoille opetustarjonnan kehittämiseksi.
Terveyden edistämiseen liittyvää opetusta kehitettäessä Valkeakoski-opiston rooliksi esitettiin terveysliikuntaryhmien järjestäminen kesällä, keskustan ulkopuolella ja erityisesti ikäihmisille. Lisäksi ruokaan ja ravitsemukseen liittyvää opetusta tulisi kehittää tarjoamalla enemmän opetusta, joka ei ole opetuskeittiöllä ja pyrkiä lisäämään tarjontaa keskusta-alueen ulkopuolelle. Suurin osa Valkeakoski-opiston joogan ja englannin opiskelijoista on tyytyväisiä nykyiseen opetustarjontaan ja kiinnostuneita terveys- ja hyvinvointiaiheisista luennoista. Yhteistyötä pitäisi tiivistää entisestään kaupungin eri hallintokuntien ja yhdistyksien kanssa yhteisten päämäärien saavuttamiseksi. Valkeakoski-opiston tulisi opetus- ja luentotarjonnassaan noudattaa peruslääketieteen linjaa.
Valkeakoski-opiston roolia pitäisi tulevaisuudessa kehittää vahvemmaksi terveyden edistämisen toimijaksi, ja opisto voisi ottaa hoitaakseen uusia tehtäväalueita valkeakoskelaisten terveyden edistämiseksi. Opinnäytetyö toimii taustaselvityksenä Valkeakoski-opiston yhteistyön tiivistämiselle Valkeakoskella eri toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksia tullaan esittelemään valtakunnallisilla kansalaisopistojen kotitalousopettajien koulutuspäivillä sekä Valkeakoskella eri toimijoille.