Budget Sport -ketjun perehdytysohjelman kehittäminen
Kyllönen, Piialiisa (2011)
Kyllönen, Piialiisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712244
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä haluttiin selvittää millainen on tämän hetkinen Budget Sport -ketjun perehdyttämisprosessi, ja mitä kehitettävää siinä on. Pääongelma opinnäytetyössä oli: Miten perehdyttäminen on onnistunut Budget Sportin kaupoissa? Ja lisäksi tutkitaan mitä tietoja perehdytysoppaasta puuttuu ja millainen perehdytysohjelma toisi parhaat tiedot ja taidot uusille työntekijöille ketjun toiminnasta. Työ tehtiin toimeksiantona Budget Sportille. Tavoitteena oli, että uudet työntekijät tietävät paremmin osto- ja markkinointiyksikön tehtävistä.
Teoria on koottu alan kirjallisuutta tutkien. Teoreettinen viitekehys koostuu viidestä eri osa-alueesta. Taustalla on lainsäädäntö ja ketjuliiketoiminta, mistä edetään aina toimintaan perehdyttämistilanteessa. Teoriassa käsitellään mitä perehdyttäminen on, mitä tavoitteita perehdyttämisellä on, millainen on hyvä perehdyttäjä, työhön opastusta, perehdytyksessä käytettäviä materiaaleja, ketjuliiketoimintaa sekä lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin kvantitatiivisin menetelmin. Perusjoukko koostui kaikista Budget Sportin kaupoissa 1.3.2010 jälkeen aloittaneista työntekijöistä. Kysely toteutettiin sähköisen Digium- kyselysovelluksen avulla. Kysely koostui kuudesta eri kategoriasta; tausta, tavoitteet, kaupan toimintatavat, ketjun toimintatavat, perehdyttäjä, yleistä perehdyttämisestä.
Tutkimuksesta selvisi, että tietoa osto- ja markkinointiyksikön toiminnasta tarvitaan kaupan työntekijöille. Lisäksi esille nousi, että perehdyttäjän rooli perehdytyksen aikana on pientä, lisäksi esimiehen kanssa käytävän loppukeskustelu ja perehdytyksen tarkistuslomakkeen täyttö on ollut vähäistä.
Teoria on koottu alan kirjallisuutta tutkien. Teoreettinen viitekehys koostuu viidestä eri osa-alueesta. Taustalla on lainsäädäntö ja ketjuliiketoiminta, mistä edetään aina toimintaan perehdyttämistilanteessa. Teoriassa käsitellään mitä perehdyttäminen on, mitä tavoitteita perehdyttämisellä on, millainen on hyvä perehdyttäjä, työhön opastusta, perehdytyksessä käytettäviä materiaaleja, ketjuliiketoimintaa sekä lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin kvantitatiivisin menetelmin. Perusjoukko koostui kaikista Budget Sportin kaupoissa 1.3.2010 jälkeen aloittaneista työntekijöistä. Kysely toteutettiin sähköisen Digium- kyselysovelluksen avulla. Kysely koostui kuudesta eri kategoriasta; tausta, tavoitteet, kaupan toimintatavat, ketjun toimintatavat, perehdyttäjä, yleistä perehdyttämisestä.
Tutkimuksesta selvisi, että tietoa osto- ja markkinointiyksikön toiminnasta tarvitaan kaupan työntekijöille. Lisäksi esille nousi, että perehdyttäjän rooli perehdytyksen aikana on pientä, lisäksi esimiehen kanssa käytävän loppukeskustelu ja perehdytyksen tarkistuslomakkeen täyttö on ollut vähäistä.