Restel myyntikeskuksen perehdytyskansio
Salmi, Tuula; Jamnes, Kristel (2009)
Salmi, Tuula
Jamnes, Kristel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283424
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Restel-hotellien myyntikeskukseen. Työn teoriaosuudessa pohditaan perehdyttämistä ja sen merkitystä myyntikeskuksessa sekä asiakaspalvelua. Toiminnallinen osuus koostuu perehdytyssuunnitelmasta ja myyntikeskuksen käsikirjasta. Käsikirja toimii apuna perehdytyksessä ja se on myös muistintukena jokapäiväisessä työskentelyssä.
Restel hotelleihin kuuluvat seuraavat hotellituotemerkit: Cumulus, Rantasipi, Holiday Inn, Hotelli Seurahuone Helsinki, Ramada Airport Vantaa sekä Ikaalisten kylpylä. Restel hotelleiden myyntikeskus sijaitsee Helsingin Sörnäisissä ja myyntikeskuksesta käsin tehdään huonevarauksia yli 40 hotelliin ympäri Suomea.
Omien kokemusten ja työyhteisössä käytyjen keskustelujen pohjalta tulimme siihen tulokseen, että perehdytys on ollut heikkoa ja se vaatii parantamista. Tilanteen kartoittamiseksi tehtiin ryhmähaastattelu neljälle myyntineuvottelijalle. Haastattelu auttoi meitä ymmärtämään paremmin sen hetkisen tilanteen ja vahvisti käsitystämme perehdytyksen tasosta.
Rajasimme käsikirjan koskemaan myyntityössä tärkeimpiä osioita. Käsikirjan sisällysluettelossa otimme huomioon sen, että käsikirja tulee olemaan pääasiassa uuden työntekijän opiskeluväline. Käsikirjan teko edistyi ripeästi, sillä aihe oli itsellemme mielenkiintoinen ja tuttu. Tuotoksesta tuli mielestämme melko kattava ja siitä tulee olemaan apua sekä uudelle että vanhalle työntekijälle. Restel myyntikeskuksen varaamopäällikkö on testannut ja hyväksynyt käsikirjan sellaisenaan.
Restel hotelleihin kuuluvat seuraavat hotellituotemerkit: Cumulus, Rantasipi, Holiday Inn, Hotelli Seurahuone Helsinki, Ramada Airport Vantaa sekä Ikaalisten kylpylä. Restel hotelleiden myyntikeskus sijaitsee Helsingin Sörnäisissä ja myyntikeskuksesta käsin tehdään huonevarauksia yli 40 hotelliin ympäri Suomea.
Omien kokemusten ja työyhteisössä käytyjen keskustelujen pohjalta tulimme siihen tulokseen, että perehdytys on ollut heikkoa ja se vaatii parantamista. Tilanteen kartoittamiseksi tehtiin ryhmähaastattelu neljälle myyntineuvottelijalle. Haastattelu auttoi meitä ymmärtämään paremmin sen hetkisen tilanteen ja vahvisti käsitystämme perehdytyksen tasosta.
Rajasimme käsikirjan koskemaan myyntityössä tärkeimpiä osioita. Käsikirjan sisällysluettelossa otimme huomioon sen, että käsikirja tulee olemaan pääasiassa uuden työntekijän opiskeluväline. Käsikirjan teko edistyi ripeästi, sillä aihe oli itsellemme mielenkiintoinen ja tuttu. Tuotoksesta tuli mielestämme melko kattava ja siitä tulee olemaan apua sekä uudelle että vanhalle työntekijälle. Restel myyntikeskuksen varaamopäällikkö on testannut ja hyväksynyt käsikirjan sellaisenaan.