Ostolaskujen käsittelyn harmonisointi : Case X
Rantakokko, Jenni (2011)
Rantakokko, Jenni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092213205
Tiivistelmä
Sain opinnäytetyöni aiheen Yritys X:ltä, joka oli silloinen työnantajani. Aiheena ostolaskujen käsittelyn harmonisointi on ajankohtainen, sillä yrityksen yhtenä tavoitteena on saada harmonisoitua sen taloushallintoa. Yritys X koostuu 16:sta eri yksiköstä, jotka kaikki käsittelevät omia laskujaan eri tavoin. Työni hyödyttää Yritys X:ää, koska näin yksiköiden väliset erot pienenevät ja siten tuuraaminen onnistuu helpommin sairaustapauksissa ja kiireaikoina. Usean yksikön laskujen käsittelyn osaaminen tuo myös käsittelijän työhön mielekkyyttä ja vaihtelua. Esittelen työni teoriaosuudessa ostolaskunkäsittelyä; mitä sen perustoimiin kuuluu ja miten sähköinen taloushallinto edesauttaa laskujen sujuvaa käsittelyä. Lisäksi kerron prosessijohtamisesta ja benchmarkingista. Prosessijohtaminen voidaan nähdä yhtenä uutena tapana johtaa yritystä. Siinä pyritään näkemään laskujen käsittely yhtenä osana isompaa prosessia. Lisäksi benchmarkingin avulla esittelen sitä, miten yritys voi oppia uusia käsittelytapoja muilta. Tässä tapauksessa yksiköt oppivat toisilta yksiköiltä uusia laskunkäsittelyn malleja. Empiriaosuudessa käyn läpi tutkimuskysymykseni sekä samalla esittelen saadut tulokset. Tulokset on esitetty prosentteina. Samalla kerron, mikä on oma mielipiteeni parhaimmasta tavasta toimia. Lisäksi perustelen jokaisen väittämäni. Empiriaosuuden lopussa summaan vielä yhteen johtopäätökseni ja oman arvioni työni onnistumisesta. Harmonisoitavaa löytyi laskujen tiliöinnistä, töiden jaon yhtenäistämisestä, tilauksellisten laskujen ja yrityksen sisäisten laskujen käsittelystä. Yksiköiden tulisi laatia selvät, yhtenäiset, ohjeet laskujen käsittelylle. Myös lisäkoulutusta atk-ohjelmiin ja tiliöintiin tarvitaan. Lisäksi Yritys X:n tulisi panostaa siihen, että kaikki työntekijät hahmottaisivat oman työtehtävänsä merkityksen suhteessa yrityksen kokonaisuuteen.