”Lisää liikkumista jokapäiväisiin juttuihin” : Lasten liikkuminen Päiväkoti Majakassa vanhempien ja kasvatustyöntekijöiden näkökulmasta.
Vaarula, Anna-Maija (2011)
Vaarula, Anna-Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813302
Tiivistelmä
Eurajoen kunnassa on käynnissä kolmevuotinen Voi hyvin Eurajoella –hyvinvointi- ja terveysohjelma, jonka tarkoituksena on edistää kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia. Vuonna 2011 teemana on liikunta. Liikunnallinen elämäntapa syntyy jo lapsena, siksi Eurajoella toimiva Päiväkoti Majakka on profiloitunut liikuntapainotteiseksi päiväkodiksi.
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitettiin, miten Päiväkoti Majakan lasten vanhemmat ja kasvatustyöntekijät kokevat päiväkodin liikuntapainotteisuuden tukevan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Majakan liikuntakasvatusta voidaan kehittää yhä enemmän lasten kasvua tukevaksi huomioiden päiväkodin kasvatustyöntekijöiden ja vanhempien toiveet.
Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin tutkimusta varten laadittua kyselylomaketta, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Päiväkoti Majakan kasvatustyöntekijät (n=16) ja lasten vanhemmat (n=90). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisesti Tixel-ohjelman avulla. Tulokset esitetään sanallisesti sekä kuvioina. Kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällön analyysia ja tulokset esitetään yhteenvetoina ja tuloksia havainnollistetaan suorina lainauksina.
Kasvatustyöntekijöistä 12 ja vanhemmista 34 palautti kyselylomakkeen, joten vastausprosentti oli kasvatustyöntekijöiden osalta 75 ja vanhempien osalta 37. Liikkumiseen oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Liikuntapainotteisuus koettiin tärkeäksi ja mieleiseksi painotusalueeksi. Liikkumisen toivottiin olevan monipuolista, kehittävää, iloista ja leikin varjolla tapahtuvaa. Majakan tiloja ja liikkumismahdollisuuksia pidettiin erinomaisina. Vain Mursujen ryhmän liikkuminen koettiin riittämättömäksi erityisesti erillisten tilojen rajoitusten takia.
Kehityskohteiksi nousi liikkumisen lisääminen arkeen, Mursujen liikkumismahdollisuuksien kartoittaminen ja lisääminen, ajoittain lasten erottelu ikäryhmittäin liikuntatuokioissa, kasvatustyöntekijöiden liikuntakasvatuksen lisäkoulutus sekä perheiden kanssa yhteisten tapahtumien jatkaminen ja lisääminen. Majakan liikkumisen päämääränä tulisi olla, että lapsilla olisi kouluun siirtyessään mahdollisimman hyvät liikkumistaidot ja lapset nauttisivat liikkumisesta.
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitettiin, miten Päiväkoti Majakan lasten vanhemmat ja kasvatustyöntekijät kokevat päiväkodin liikuntapainotteisuuden tukevan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Majakan liikuntakasvatusta voidaan kehittää yhä enemmän lasten kasvua tukevaksi huomioiden päiväkodin kasvatustyöntekijöiden ja vanhempien toiveet.
Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin tutkimusta varten laadittua kyselylomaketta, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Päiväkoti Majakan kasvatustyöntekijät (n=16) ja lasten vanhemmat (n=90). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisesti Tixel-ohjelman avulla. Tulokset esitetään sanallisesti sekä kuvioina. Kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällön analyysia ja tulokset esitetään yhteenvetoina ja tuloksia havainnollistetaan suorina lainauksina.
Kasvatustyöntekijöistä 12 ja vanhemmista 34 palautti kyselylomakkeen, joten vastausprosentti oli kasvatustyöntekijöiden osalta 75 ja vanhempien osalta 37. Liikkumiseen oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Liikuntapainotteisuus koettiin tärkeäksi ja mieleiseksi painotusalueeksi. Liikkumisen toivottiin olevan monipuolista, kehittävää, iloista ja leikin varjolla tapahtuvaa. Majakan tiloja ja liikkumismahdollisuuksia pidettiin erinomaisina. Vain Mursujen ryhmän liikkuminen koettiin riittämättömäksi erityisesti erillisten tilojen rajoitusten takia.
Kehityskohteiksi nousi liikkumisen lisääminen arkeen, Mursujen liikkumismahdollisuuksien kartoittaminen ja lisääminen, ajoittain lasten erottelu ikäryhmittäin liikuntatuokioissa, kasvatustyöntekijöiden liikuntakasvatuksen lisäkoulutus sekä perheiden kanssa yhteisten tapahtumien jatkaminen ja lisääminen. Majakan liikkumisen päämääränä tulisi olla, että lapsilla olisi kouluun siirtyessään mahdollisimman hyvät liikkumistaidot ja lapset nauttisivat liikkumisesta.