Saunakylä Imatralle? Markkinaselvitys saunakyläkonseptista
Härkänen, Helena (2011)
Härkänen, Helena
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112974
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin markkinaselvitys suunnitteilla olevalle saunakylätuotteelle. Tarkoituksena oli selvittää, keitä ja millaisia mahdolliset asiakkaat ovat ja mitä he tuotteelta haluavat. Lisäksi selvitettiin asiakkaiden motiiveja käyttää tuotetta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan ensin aiheeseen liittyviin teemoihin: markkinaselvitykseen, segmentointiin, kuluttajakäyttäytymiseen ja tuotteistamiseen.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmiä. Tarvittavien pohjatietojen saamiseksi haastateltiin alalla jo toimivia yrityksiä benchmarkkauksen keinoin. Näiden haastattelujen tarkoituksena oli saada käsitys siitä, millaisia asiakkaita jo toimivilla saunakylillä on ja millainen on heidän tuotteensa. Lisäksi haastateltiin potentiaalisia asiakkaita, jotta saatiin selville asiakkaiden motiiveja ja mieltymyksiä. Molemmissa haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja haastattelut toteutettiin joko puhelimitse, sähköpostitse tai kasvokkain.
Haastattelujen valmistuttua ne analysoitiin. Analyysissä käytettiin apuna haastattelurungon suunnittelussa käytettyjä ja tutkimusongelmaan liittyviä teemoja. Teemat liittyivät lähinnä asiakkaisiin ja tuotteisiin: ne selventävät asiakkaiden motiiveja ja odotuksia tuotteen osalta, esimerkiksi tuotteen kerroksia, laatua ja hintaa.
Koska Kaakkois- tai Itä-Suomen alueella ei saunakylätoimintaa juuri ole, tutkimus tuo uutta tietoa siihen liittyvistä asiakkaiden mielikuvista ja auttaa tuotteen asiakaslähtöisessä suunnittelussa. Opinnäytetyössä selvisi, että asiakkaat odottavat tuotteelta helppoutta ja laadukasta vapaa-aikaa. Tuotteen tulee olla helposti saavutettavissa mahdollisimman monelle; esimerkiksi varauksen teon tulee olla helppoa ja nopeaa ja hinnan kohtuullinen. Motiiveiksi nousevat rentoutuminen ja vapaa-ajan vietto perheen ja ystävien seurassa.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmiä. Tarvittavien pohjatietojen saamiseksi haastateltiin alalla jo toimivia yrityksiä benchmarkkauksen keinoin. Näiden haastattelujen tarkoituksena oli saada käsitys siitä, millaisia asiakkaita jo toimivilla saunakylillä on ja millainen on heidän tuotteensa. Lisäksi haastateltiin potentiaalisia asiakkaita, jotta saatiin selville asiakkaiden motiiveja ja mieltymyksiä. Molemmissa haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja haastattelut toteutettiin joko puhelimitse, sähköpostitse tai kasvokkain.
Haastattelujen valmistuttua ne analysoitiin. Analyysissä käytettiin apuna haastattelurungon suunnittelussa käytettyjä ja tutkimusongelmaan liittyviä teemoja. Teemat liittyivät lähinnä asiakkaisiin ja tuotteisiin: ne selventävät asiakkaiden motiiveja ja odotuksia tuotteen osalta, esimerkiksi tuotteen kerroksia, laatua ja hintaa.
Koska Kaakkois- tai Itä-Suomen alueella ei saunakylätoimintaa juuri ole, tutkimus tuo uutta tietoa siihen liittyvistä asiakkaiden mielikuvista ja auttaa tuotteen asiakaslähtöisessä suunnittelussa. Opinnäytetyössä selvisi, että asiakkaat odottavat tuotteelta helppoutta ja laadukasta vapaa-aikaa. Tuotteen tulee olla helposti saavutettavissa mahdollisimman monelle; esimerkiksi varauksen teon tulee olla helppoa ja nopeaa ja hinnan kohtuullinen. Motiiveiksi nousevat rentoutuminen ja vapaa-ajan vietto perheen ja ystävien seurassa.