Kuluttajaprofilointi markkinointikonseptin kehittämisen apuna : Case kotikutsumyynti Suomessa
Sormunen-Kenttälä, Thea (2011)
Sormunen-Kenttälä, Thea
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092913362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointikonseptin kehittäminen kuluttajaprofiloinnilla. Case aiheena on kotikutsumyynti Suomessa. Tutkimuksen tutkimusote on konstruktiivinen tutkimus, jonka perusasetelma on ymmärtävä ja kehittävä. Tutkimuksen ja opinnäytetyön lopullisena tarkoituksena on kehittää kotikutsuyritysten markkinointikonsepteja vastaavaan nykypäivän kuluttajien vaatimuksia. Aihepiiri käsittää teoriaa kuluttajakäyttäytymisestä, kuluttajaprofiloinnista, kuluttajamalleista sekä tietoa suoramyynnistä, kotikutsumyynnistä ja verkostomarkkinoinnista. Työhön liittyi kolmiosainen kuluttajatutkimus, jolla selvitettiin kuluttajien ostokäyttäytymistä pienhankinnoissa, kotikutsumyynnin nykyistä imagoa Suomessa sekä luotiin kotikutsujen kuluttajaprofiileita.
Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin kuluttajille suunnatulla kvantitatiivi-sella verkkokyselyllä kesällä 2010, johon vastasi 818 kuluttajaa. Toisessa osassa (lokakuu 2010) kysyttiin tarkentavia kysymyksiä kotikutsukävijöiltä. Kolmas tutkimuksen osa toteutettiin suoramyynnin ammattilaisen workshop-keskustelulla 4.4.2011. Kaikkia tutkimustuloksia vertailtiin 6-10 vuotta sitten tehtyihin alan tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen mukaan verkostomarkkinoinnin huono imago vaivaa edelleenkin kotikutsualaa. Asiakkaat ovat tulleet hintatietoisemmiksi ja ns. ostohysteriaa harvoin tapaa enää kotikutsuilla. Tuotteiden laadun ja yrityksen maineen merkitys on kasvanut. Trendikkyys, materiaalit, uutuusarvo ja ympäristöasiat ovat myös nousseet pintaan. Toisaalta taas ihmisten käyttäytyminen kotikutsujen myyntitilanteissa ei ole merkittävästi muuttunut. Ostamisen pakon tunne on kuitenkin voimistunut asiakkaiden ja ei-asiakkaiden mielestä.
Kuluttajat muuttuvat ja vaativat erilaisia ostamisen tapoja. Yrityksen pitää vastata kuluttajien vaatimuksiin. Kotikutsuyritys voi kehittämällä omaa toimintaansa esimerkiksi kotikutsukonseptinsa tuotteistuksella, potentiaalisten asiakkaiden avarakatseisella etsimisellä, myyjien koulutuksella, verkko- ja sosiaalisen medi-an käytöllä sekä yhteistyöllä muiden kotikutsuyritysten ja sidosryhmien kanssa.
Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin kuluttajille suunnatulla kvantitatiivi-sella verkkokyselyllä kesällä 2010, johon vastasi 818 kuluttajaa. Toisessa osassa (lokakuu 2010) kysyttiin tarkentavia kysymyksiä kotikutsukävijöiltä. Kolmas tutkimuksen osa toteutettiin suoramyynnin ammattilaisen workshop-keskustelulla 4.4.2011. Kaikkia tutkimustuloksia vertailtiin 6-10 vuotta sitten tehtyihin alan tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen mukaan verkostomarkkinoinnin huono imago vaivaa edelleenkin kotikutsualaa. Asiakkaat ovat tulleet hintatietoisemmiksi ja ns. ostohysteriaa harvoin tapaa enää kotikutsuilla. Tuotteiden laadun ja yrityksen maineen merkitys on kasvanut. Trendikkyys, materiaalit, uutuusarvo ja ympäristöasiat ovat myös nousseet pintaan. Toisaalta taas ihmisten käyttäytyminen kotikutsujen myyntitilanteissa ei ole merkittävästi muuttunut. Ostamisen pakon tunne on kuitenkin voimistunut asiakkaiden ja ei-asiakkaiden mielestä.
Kuluttajat muuttuvat ja vaativat erilaisia ostamisen tapoja. Yrityksen pitää vastata kuluttajien vaatimuksiin. Kotikutsuyritys voi kehittämällä omaa toimintaansa esimerkiksi kotikutsukonseptinsa tuotteistuksella, potentiaalisten asiakkaiden avarakatseisella etsimisellä, myyjien koulutuksella, verkko- ja sosiaalisen medi-an käytöllä sekä yhteistyöllä muiden kotikutsuyritysten ja sidosryhmien kanssa.