Mainos herättää tunteita : Nuorten kiusaamisen vastainen työ mainoskampanjoissa
Korhonen, Eetu (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067426
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään nuorten kiusaamisen vastaisen työn mainoskampanjoita. Tavoitteena on selvittää, mitä graafisen suunnittelijan tulisi tietää ja ottaa huomioon, kun tehdään mainontaa nuorten kiusaamisesta. Aikaisempia julkaistuja nuorten kiusaamisen vastaisen työn mainoksia analysoidaan teemoittelun ja narratiivisen analyysin menetelmin.
Teoriaosuudessa tarkastellaan tavoitteen toteutumiseksi erilaisia seikkoja, jotka vaikuttavat mainonnan toteuttamiseen. Siinä esitellään millaisia vaikutuskeinoja kiusaamisen mainonta pitää tyypillisesti sisällään, ja otetaan kantaa mainosten toimivuuden mittaamiseen, lisäksi käydään läpi mainonnan eettisyyttä ja suunnittelijan vastuuta.
Teososana opinnäytetyössä on oma nuorten kiusaamisen vastaisesta työstä tehty mainosjuliste, jonka suunnittelu- ja työskentelyvaiheita esitellään lopuksi.
Opinnäytetyössä havaittiin, että mainoksista ei voida koskaan sanoa varmasti, milloin ne ovat onnistuneita. Tultiin siihen tulokseen, että suunnittelija voi kuitenkin omalla panoksellaan vaikuttaa siihen, mitä maailmankuvaa mainoksissa vahvistaa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan tavoitteen toteutumiseksi erilaisia seikkoja, jotka vaikuttavat mainonnan toteuttamiseen. Siinä esitellään millaisia vaikutuskeinoja kiusaamisen mainonta pitää tyypillisesti sisällään, ja otetaan kantaa mainosten toimivuuden mittaamiseen, lisäksi käydään läpi mainonnan eettisyyttä ja suunnittelijan vastuuta.
Teososana opinnäytetyössä on oma nuorten kiusaamisen vastaisesta työstä tehty mainosjuliste, jonka suunnittelu- ja työskentelyvaiheita esitellään lopuksi.
Opinnäytetyössä havaittiin, että mainoksista ei voida koskaan sanoa varmasti, milloin ne ovat onnistuneita. Tultiin siihen tulokseen, että suunnittelija voi kuitenkin omalla panoksellaan vaikuttaa siihen, mitä maailmankuvaa mainoksissa vahvistaa.
