Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten lasiopetusta muotoilemassa :Lasten lasiopetus työohje Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsälle

Hakala, Sofia (2020)

 
Avaa tiedosto
Hakala_Sofia.pdf (1.210Mt)
Lataukset: 


Hakala, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut toteuttaa työn toimeksiantaja Taito Pirkanmaa ry:n ylläpitämän Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsän käsityön taiteen perusopettajien käyttöön lasten lasiopetuksen työohje. Työohjeella on pyritty vastaamaan työn toimeksiantajan tarpeeseen lasin uunitekniikoiden aktiivisemmasta aloittamisesta jo perusopintojen kolmen oppitunnin ryhmissä, sekä edesauttaa tasavertaisemman lasiopetuksen ja uunitekniikoiden ohjaamisen toteutumista Näpsän käsityön taiteen perusopettajien keskuudessa.

Opinnäytetyön taustateorioina toimivat lasten lasiopetus, käsityön taiteen perusopetus sekä muotoilukasvatus. Työohje on toteutettu yhteissuunnitteluprosessin menetelmällä. Tiedonhankintamenetelminä on käytetty Käsityö- ja muotoilukoulun henkilöstölle teetettyjä haastatteluja, kyselyitä sekä prosessista hankittua tietoa.

Opinnäytetyön tuloksena syntyy teoreettisesti toteutettu lasin yhteensulatuksen tekniikkaan perustuva lasten lasiopetuksen työohje. Opinnäytetyössä tarkastellaan työohjeen suunnittelun vaiheita. Lopussa valmis työohje luovutetaan työn toimeksiantajalle, joka antoi palautetta sekä arvioi työohjeen käytettävyyttä Näpsässä. Opinnäytetyössä pohdittiin myös toteutetun työohjeen jatkokehitysmahdollisuuksia. Työn arviointi- ja pohdintaosuudessa käsiteltiin opinnäytetyöprosessin kautta heränneitä oivalluksia lasten lasiopetuksesta osana käsityö- ja muotoilukasvatusta.
 
The purpose of this thesis was to establish a work instruction for children’s glass teaching for craft art teachers working at Näpsä Crafts School of Taito Pirkanmaa organization. The work instructions were developed to meet the client’s needs for an earlier and more active introduction of glass kiln techniques to pupils already during the three-lesson groups of basic craft education. Additionally, the aim was to provide more equal glass education.

The theoretical background of this thesis is based on glass teaching for children, basic art education of crafts and design education. The work instruction has been implemented using a co-design method. The methods used were interviews, inquiry and information acquired during a process.

The result of this thesis is a theoretically implemented work instruction for children’s glass kiln teaching based on glass fusion technique. This thesis examines the phases of designing the instruction. In the end, a ready work instruction is handed over to the client who gives feedback and evaluates the work instruction’s usability at Näpsä Craft School. Opportunities to further develop the working instructions are considered as well. The evaluation and discussion insights about children’s glass teaching as a part of craft and design education that have arisen throughout the thesis process.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste