Viiva ja muoto vaikuttajana ilmaisussa : Tyylin havaitseminen ja soveltaminen omassa taiteessa
Björkqvist, Hanna (2020)
Björkqvist, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112861
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, miten kahden suomalaisen kuvataiteilijan kuvissa esiintyvää tyyliä pystyy määrittelemään ja paloittelemaan eri analyysimenetelmien avulla. Toiminnallinen osuus koostuu kolmesta teoksesta, joissa hyödynnän keräämääni tyylitietoa luomalla kolme tyyliteltyä teosta.
Aihe syntyi halusta ymmärtää tyylejä ja mahdollisesti löytää uusia tapoja omaan tekemiseen, jotta pystyisin helpommin ja selkeämmin määrittämään, mistä osista jokin tietty tyyli koostuu ja mitkä osat siitä tyylistä minua kiehtoo. Ymmärtämällä mistä osista jokin tyyli koostuu, sitä pystyy myös jäljentämään ja siten myös muokkaamaan omakseen. Tyyli on kuitenkin todella laaja käsite, joten rajasin sitä tätä opinnäytetyötä varten sisältämään vain tyylissä näkyvät viivat ja muodot. Avuksi tässä käytin Tuomas Karvosen kehittämää analyysimallia sekä formalistista analyysimallia.
Toiminnallisessa osuudessa halusin myös päästä pois digitaalisen maailman taidevälineistä ja opetella käyttämään uusia materiaaleja ja maalausmetodeja. Tähän valitsin vesivärit ja guassivärit.
Prosessin kautta huomasin, että vaikka ymmärtää ja pystyy määrittelemään, mistä tyyli koostuu, se ei välttämättä tarkoita sitä, että osaa hyödyntää sitä omassa tekemisessä ilman harjoittelua. Tyylin jäljentäminen on monimutkainen prosessi, ja kuten monessa muussakin asiassa, harjoitus tekee mestarin. This thesis explored how one can analyse, define and dissect the stylistic tendencies seen in artworks created by two Finnish artists. The practical part consisted of three artworks, where said style is utilized. The main goal of the thesis was to develop a better understanding of what art styles consist of, how they can be dissected and how one can collect the presented information in order to produce a stylistic copy of art. By understanding what an art style is composed of, the artist can make it his/her own.
Because the term style is broad, it has been limited in this thesis to study only how the shapes and lines affect the art style. The thesis utilized two different methods of analysis; formal analysis and the stylistic analysis method created by Tuomas Karvonen. The practical part was created using watercolours and gouache.
The results indicated, that although one may be able to define what a style consists of, it does not necessarily mean one is able to successfully adopt it without prior practice. Copying an art style is a tedious and complex process, and only practice makes perfect.
Aihe syntyi halusta ymmärtää tyylejä ja mahdollisesti löytää uusia tapoja omaan tekemiseen, jotta pystyisin helpommin ja selkeämmin määrittämään, mistä osista jokin tietty tyyli koostuu ja mitkä osat siitä tyylistä minua kiehtoo. Ymmärtämällä mistä osista jokin tyyli koostuu, sitä pystyy myös jäljentämään ja siten myös muokkaamaan omakseen. Tyyli on kuitenkin todella laaja käsite, joten rajasin sitä tätä opinnäytetyötä varten sisältämään vain tyylissä näkyvät viivat ja muodot. Avuksi tässä käytin Tuomas Karvosen kehittämää analyysimallia sekä formalistista analyysimallia.
Toiminnallisessa osuudessa halusin myös päästä pois digitaalisen maailman taidevälineistä ja opetella käyttämään uusia materiaaleja ja maalausmetodeja. Tähän valitsin vesivärit ja guassivärit.
Prosessin kautta huomasin, että vaikka ymmärtää ja pystyy määrittelemään, mistä tyyli koostuu, se ei välttämättä tarkoita sitä, että osaa hyödyntää sitä omassa tekemisessä ilman harjoittelua. Tyylin jäljentäminen on monimutkainen prosessi, ja kuten monessa muussakin asiassa, harjoitus tekee mestarin.
Because the term style is broad, it has been limited in this thesis to study only how the shapes and lines affect the art style. The thesis utilized two different methods of analysis; formal analysis and the stylistic analysis method created by Tuomas Karvonen. The practical part was created using watercolours and gouache.
The results indicated, that although one may be able to define what a style consists of, it does not necessarily mean one is able to successfully adopt it without prior practice. Copying an art style is a tedious and complex process, and only practice makes perfect.