Viisas tiimiorganisaatio: Case Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Korpinen-Back, Susanna (2020)
Korpinen-Back, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millaisena Stadin ammatti- ja aikuisopiston uudessa tiimiorganisaatiomallissa itseohjautuvien tiimien toiminta näyttäytyy. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää peli tukemaan itseohjautuvien tiimien toimintaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään organisaatiokulttuurien, tiimityön, itseohjautuvuuden ja yhdenvertaisuuden sekä pelillistämisen teorioita. Tietoperustaa tukevat myös teoriat muutoksen johtamisesta, yhteiskuntavastuullisesta johtamisesta ja tulevaisuuden johtamisesta.
Opinnäytetyön tutkimusosassa käytettiin menetelmällisinä ratkaisuina määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Teemahaastatteluiden tuloksissa käytettiin sisältöanalyysiä. Pelin rakentamisen jälkeen peliä testattiin yhteistyöorganisaatiossa.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista nousi myönteisenä esille se, että tiimityölle asetetut ulkoiset tunnusmerkit täyttyivät hyvin, kuten tiimien säännölliset tapaamiset, tiimien koko sekä tapa käsitellä esiin nousevat asiat yhdessä. Haasteena itseohjautuvissa tiimeissä nähtiin työtehtävien epätasainen jakautuminen tiimien jäsenten kesken. Tiimeillä ei ole selkeää käsitystä ja osaamista siitä, miten tiimissä tulisi toimia. Tiimien toiminnan käynnistämiseen organisaatiouudistuksen yhteydessä olisi toivottu ohjausta ja aikaa. Haastatteluista kävi myös ilmi huoli siitä, että tiimin jäsenten osaaminen ja vahvuudet eivät tule kaikilta osin hyödynnetyksi. Toimintatapojen muutoksen myötä haastavana koettiin suuret opiskelijamäärät opetuksen ja ohjauksen tilanteissa sekä vuosityöaikaan siirtyminen.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin digitaalisella Seppo- pelillä ja tiimityön ohjeilla. WeAsA-Team pelissä nousevat esiin Stadin ammatti- ja aikuisopiston arvot, joiden avulla tiimeillä on mahdollisuus lisätä kokemusta yhdenvertaisesta tiimityöskentelystä. Tiimityön ohje esit-telee peruselementit yhdenvertaiselle tiimityölle. The purpose of this thesis is to study how the self-directed team’s functionality is shown in the new team organization model. The objective of this thesis is to evolve a game, which corroborates the function of self-directed teams.
At the knowledge base of the study, organizational culture, teamwork, self-direction, equality and gamification were discussed. In addition, the knowledge base includes the theories of change management, socially responsible management and theory of anticipating future.
The study used a questionnaire and a thematic interview as the two methods. The content analysis was done on the results of the thematic interviews. After it was compiled, the game was tested by a cooperation organization.
The results of the questionnaire and interviews indicated that teams think positively of regular team meetings. Team members have a positive attitude of the appropriate size of the team and a mutual understanding of how to process common cases. The challenge in self- directed teams was the unbalance between how tasks were divided between team workers and the precepts and knowledge on how to involve teamwork was not exceeded. At the beginning of the new organization that took place, self- directed teams would like to have guidance and time to locate themselves a new team organization. The experience of inequality was the constant theme in interviews. The change to working methods caused problematic phenomena concerning multiple amounts of students in a guiding and teaching context. The new collective bargain was found exigent.
WeAsATeam is the concrete reactive outcome of the thesis. WeAsATeam game highlights the value of Helsinki Vocational College, which supports equality in teamwork. WeAsATeam instruction, flyer of teamwork outlines the basic elements for teamwork.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään organisaatiokulttuurien, tiimityön, itseohjautuvuuden ja yhdenvertaisuuden sekä pelillistämisen teorioita. Tietoperustaa tukevat myös teoriat muutoksen johtamisesta, yhteiskuntavastuullisesta johtamisesta ja tulevaisuuden johtamisesta.
Opinnäytetyön tutkimusosassa käytettiin menetelmällisinä ratkaisuina määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Teemahaastatteluiden tuloksissa käytettiin sisältöanalyysiä. Pelin rakentamisen jälkeen peliä testattiin yhteistyöorganisaatiossa.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista nousi myönteisenä esille se, että tiimityölle asetetut ulkoiset tunnusmerkit täyttyivät hyvin, kuten tiimien säännölliset tapaamiset, tiimien koko sekä tapa käsitellä esiin nousevat asiat yhdessä. Haasteena itseohjautuvissa tiimeissä nähtiin työtehtävien epätasainen jakautuminen tiimien jäsenten kesken. Tiimeillä ei ole selkeää käsitystä ja osaamista siitä, miten tiimissä tulisi toimia. Tiimien toiminnan käynnistämiseen organisaatiouudistuksen yhteydessä olisi toivottu ohjausta ja aikaa. Haastatteluista kävi myös ilmi huoli siitä, että tiimin jäsenten osaaminen ja vahvuudet eivät tule kaikilta osin hyödynnetyksi. Toimintatapojen muutoksen myötä haastavana koettiin suuret opiskelijamäärät opetuksen ja ohjauksen tilanteissa sekä vuosityöaikaan siirtyminen.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin digitaalisella Seppo- pelillä ja tiimityön ohjeilla. WeAsA-Team pelissä nousevat esiin Stadin ammatti- ja aikuisopiston arvot, joiden avulla tiimeillä on mahdollisuus lisätä kokemusta yhdenvertaisesta tiimityöskentelystä. Tiimityön ohje esit-telee peruselementit yhdenvertaiselle tiimityölle.
At the knowledge base of the study, organizational culture, teamwork, self-direction, equality and gamification were discussed. In addition, the knowledge base includes the theories of change management, socially responsible management and theory of anticipating future.
The study used a questionnaire and a thematic interview as the two methods. The content analysis was done on the results of the thematic interviews. After it was compiled, the game was tested by a cooperation organization.
The results of the questionnaire and interviews indicated that teams think positively of regular team meetings. Team members have a positive attitude of the appropriate size of the team and a mutual understanding of how to process common cases. The challenge in self- directed teams was the unbalance between how tasks were divided between team workers and the precepts and knowledge on how to involve teamwork was not exceeded. At the beginning of the new organization that took place, self- directed teams would like to have guidance and time to locate themselves a new team organization. The experience of inequality was the constant theme in interviews. The change to working methods caused problematic phenomena concerning multiple amounts of students in a guiding and teaching context. The new collective bargain was found exigent.
WeAsATeam is the concrete reactive outcome of the thesis. WeAsATeam game highlights the value of Helsinki Vocational College, which supports equality in teamwork. WeAsATeam instruction, flyer of teamwork outlines the basic elements for teamwork.