Lisäarvoa asiakkaalle sähköisen palvelun kehittämisellä : case: vakuutusyhtiö X:n virtuaalinen hyvinvointipalvelu
Hämäläinen, Kaisa (2011)
Hämäläinen, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101713840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101713840
Tiivistelmä
Sähköiset palvelut ovat yleistyneet viime vuosien aikana ja yritykset ovat alkanet hyödyntää niitä liiketoiminnassaan. Ihmisten mielenkiinnon lisääntyminen omaa hyvinvointiaan ja terveyttään kohtaan on luonut hyvän pohjan virtuaalisten hyvinvointipalveluiden kehittämiselle. Virtuaalinen hyvinvointipalvelu on Internetissä toimiva palvelu, johon voi kirjata muistiin muun muassa syömiseen, liikuntaan, terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Palvelun avulla voi saada tietoa omasta terveydentilastaan tai sen avulla on mahdollista saada neuvoja eri alojen asiantuntijoilta. Virtuaalinen hyvinvointipalvelu on vielä harvinainen vakuutusyhtiöiden keskuudessa, mutta kiristyvä kilpailu vaatii jatkuvaa kehittymistä ja uusien palveluiden ideoimista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kannattaako vakuutusyhtiö X:n ottaa virtuaalinen hyvinvointipalvelu käyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla, tuoko virtuaalinen hyvinvointipalvelu lisäarvoa vakuutusyhtiön asiakkaille ja minkälainen palvelun tulisi olla sisällöltään, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.
Teoriaosiossa aihetta lähestytään sähköisten palveluiden, palveluiden kehittämisen, kilpailun, tuotteen lisäarvon, asiakaspysyvyyden sekä liikunnan ja ravinnon terveysvaikutusten näkökulmista. Case-osiossa käsitellään sähköisen kyselyn avulla saatuja vastauksia. Kyselylomake lähetettiin 200:lle vakuutusyhtiö X:n yritysasiakkaalle ja vastauksia saatiin 48. Kyselyllä pyrittiin selvittämään asiakkaiden yleistä mielipidettä virtuaalista hyvinvointipalvelua kohtaan sekä palvelun tärkeimpiä ominaisuuksia.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan pitää, että suurin osa asiakkaista on kiinnostunut virtuaalisista hyvinvointipalveluista. Kyselyyn vastanneet henkilöt suhtautuivat myönteisesti palvelun maksullisuuteen ja kokivat, että mikäli vakuutusyhtiö tarjoaisi virtuaalista hyvinvointipalvelua, se lisäisi myös asiakastyytyväisyyttä. Palvelu vastaisi parhaiten asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin, mikäli vakuutus tulisi asiakkaalle työnantajan ottaman vakuutuksen kautta. Silloin palvelu olisi vain vakuutuksenottajille tarkoitettu ja käyttäjälle maksuton palvelu, koska työnantaja suorittaisi palvelun maksun.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kannattaako vakuutusyhtiö X:n ottaa virtuaalinen hyvinvointipalvelu käyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla, tuoko virtuaalinen hyvinvointipalvelu lisäarvoa vakuutusyhtiön asiakkaille ja minkälainen palvelun tulisi olla sisällöltään, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.
Teoriaosiossa aihetta lähestytään sähköisten palveluiden, palveluiden kehittämisen, kilpailun, tuotteen lisäarvon, asiakaspysyvyyden sekä liikunnan ja ravinnon terveysvaikutusten näkökulmista. Case-osiossa käsitellään sähköisen kyselyn avulla saatuja vastauksia. Kyselylomake lähetettiin 200:lle vakuutusyhtiö X:n yritysasiakkaalle ja vastauksia saatiin 48. Kyselyllä pyrittiin selvittämään asiakkaiden yleistä mielipidettä virtuaalista hyvinvointipalvelua kohtaan sekä palvelun tärkeimpiä ominaisuuksia.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan pitää, että suurin osa asiakkaista on kiinnostunut virtuaalisista hyvinvointipalveluista. Kyselyyn vastanneet henkilöt suhtautuivat myönteisesti palvelun maksullisuuteen ja kokivat, että mikäli vakuutusyhtiö tarjoaisi virtuaalista hyvinvointipalvelua, se lisäisi myös asiakastyytyväisyyttä. Palvelu vastaisi parhaiten asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin, mikäli vakuutus tulisi asiakkaalle työnantajan ottaman vakuutuksen kautta. Silloin palvelu olisi vain vakuutuksenottajille tarkoitettu ja käyttäjälle maksuton palvelu, koska työnantaja suorittaisi palvelun maksun.