Black Fridayn kehittyminen ja leviäminen globaalisti
Kempas, Niko (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417049
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selvitys Black Fridayn kehittymisestä ja leviämisestä globaalisti. Tavoitteenani oli tehdä selkeä kuvaus siitä, kuinka Black Friday on kehittynyt aikojen saatossa ja kuinka siitä on muovautunut sellainen ilmiö, kuin se tällä hetkellä on. Käsittelen myös Black Fridayn vaikutuksia yrityksiin ja kuluttajiin. Työssä käydään läpi Black Fridayn syntymistä, sen leviämistä, sosiaalisen median vaikutuksia ja sen tulevaisuuden näkymiä. Perehdyn työssä myös ilmiön määritelmään ja rakenteeseen sekä millaisia ilmiön piirteitä Black Fridaysta löytyy. Käsittelen lisäksi markkinointikampanjointia ja erityisesti sitä, kuinka Black Friday -kampanjat ovat kehittyneet sekä ostokäyttäytymistä ja kuinka se on muuttunut digitalisaation myötä.
Työn tietoperusta on rakennettu kirjallisuudesta, artikkeleista, e-aineistoista ja blogiteksteistä. Kirjallisuuden päälähteitä ovat Hilliaho L, Puolitaival J. (2015), Salmenkivi L, Nyman N. (2008), Miller L, Washington K. (2014), Katawetawaraks & Wang (2011), Barnard A, Parker C. (2012), Kotler P, Kartajaya H & Setiawan I. (2011) ja Hiltunen E, (2017).
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja selvitys Black Friday ilmiön kehittymisestä ja leviämisestä. Työssä käydään hyvin tarkasti läpi Black Fridayn syntymisen vaiheita, levittäytymistä Yhdysvaltojen ulkopuolelle, miten erilaiset tekijät ovat vaikuttaneet sen kehittymiseen ja miten se tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Käyn läpi myös tarkasti sitä, miten Black Fridayta vietetään eri valtioissa ja millaisia eroavaisuuksia on havaittavissa. Käsittelen myös laajasti verkkokauppojen kasvua ja kuinka ne ovat vaikuttaneet suuresti Black Fridayhin, yrityksiin, kuluttajiin ja markkinointikeinoihin. Työ antaa hyvän käsityksen siitä kuinka sosiaalinen media on vaikuttanut markkinointiin ja millaisia muutoksia se on saanut aikaan markkinointikampanjoinnissa. Sosiaalisen median myötä muutoksia on tapahtunut paljon myös ostokäyttäytymisessä ja työssä käsitellään myös sitä, kuinka elämme tällä hetkellä jatkuvien alennusten ja ärsykkeiden maailmassa. Black Fridayn seurauksena onkin tullut muita suuria alennuspäiviä, joita käsitellään työssä lyhyesti.
Työn tietoperusta on rakennettu kirjallisuudesta, artikkeleista, e-aineistoista ja blogiteksteistä. Kirjallisuuden päälähteitä ovat Hilliaho L, Puolitaival J. (2015), Salmenkivi L, Nyman N. (2008), Miller L, Washington K. (2014), Katawetawaraks & Wang (2011), Barnard A, Parker C. (2012), Kotler P, Kartajaya H & Setiawan I. (2011) ja Hiltunen E, (2017).
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja selvitys Black Friday ilmiön kehittymisestä ja leviämisestä. Työssä käydään hyvin tarkasti läpi Black Fridayn syntymisen vaiheita, levittäytymistä Yhdysvaltojen ulkopuolelle, miten erilaiset tekijät ovat vaikuttaneet sen kehittymiseen ja miten se tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Käyn läpi myös tarkasti sitä, miten Black Fridayta vietetään eri valtioissa ja millaisia eroavaisuuksia on havaittavissa. Käsittelen myös laajasti verkkokauppojen kasvua ja kuinka ne ovat vaikuttaneet suuresti Black Fridayhin, yrityksiin, kuluttajiin ja markkinointikeinoihin. Työ antaa hyvän käsityksen siitä kuinka sosiaalinen media on vaikuttanut markkinointiin ja millaisia muutoksia se on saanut aikaan markkinointikampanjoinnissa. Sosiaalisen median myötä muutoksia on tapahtunut paljon myös ostokäyttäytymisessä ja työssä käsitellään myös sitä, kuinka elämme tällä hetkellä jatkuvien alennusten ja ärsykkeiden maailmassa. Black Fridayn seurauksena onkin tullut muita suuria alennuspäiviä, joita käsitellään työssä lyhyesti.