Pielisen Karjalan ohjelmapalveluyritysten tarvekartoitus
Sahanen, Nina; Pyykkö, Marjaana (2011)
Sahanen, Nina
Pyykkö, Marjaana
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102814067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102814067
Tiivistelmä
Suomen matkailun tärkeimpänä vetovoimatekijänä voidaan pitää luontoa, joka luo erinomaiset edellytykset matkailulle myös Pohjois-Karjalassa. Maakunnan matkailun pienuus, hajanaisuus ja matkailukeskittymien puute ovat kuitenkin esteenä matkailun kasvulle ja kehittymiselle. Tutkimuksemme aiheena oli selvittää Pielisen Karjalan ohjelmapalveluyritysten kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantajalta, jonka tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa alueen ohjelmapalveluyritysten toiminnan tasosta, palvelutarjonnasta, palvelun laadusta, markkinoinnista sekä liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä tavoitteista. Tutkimus suoritettiin sähköisesti empiirisenä kyselytutkimuksena. Kohderyhmänä olivat Pielisen Karjalassa toimivat luontoaktiviteetteja tuottavat ohjelmapalveluyritykset. Työn teoriaosassa tutustutaan alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin tukeutuen ohjelmapalveluyritysten toiminnan kannalta tärkeisiin osa-alueisiin, joita ovat tuotteet, laatu, verkostoituminen ja markkinointi.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Pielisen Karjalassa on runsaasti luontoaktiviteetteja tarjoavia ohjelmapalveluyrityksiä ja tarjonta on monipuolista. Ohjelmapalvelualalle tyypillinen kausiluonteisuus ja alueen pienet matkailijamäärät heikentävät yritysten kannattavuutta, minkä vuoksi useissa yrityksissä ohjelmapalvelutoiminta on sivutoimista. Yritysten keskeiset kehittämistarpeet liittyvät markkinointiin, myyntiin sekä toiminnan kehittämiseen ympärivuotisemmaksi. Yhteistyötä kehittämällä on mahdollista parantaa yritysten toimintaedellytyksiä.
Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantajalta, jonka tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa alueen ohjelmapalveluyritysten toiminnan tasosta, palvelutarjonnasta, palvelun laadusta, markkinoinnista sekä liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä tavoitteista. Tutkimus suoritettiin sähköisesti empiirisenä kyselytutkimuksena. Kohderyhmänä olivat Pielisen Karjalassa toimivat luontoaktiviteetteja tuottavat ohjelmapalveluyritykset. Työn teoriaosassa tutustutaan alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin tukeutuen ohjelmapalveluyritysten toiminnan kannalta tärkeisiin osa-alueisiin, joita ovat tuotteet, laatu, verkostoituminen ja markkinointi.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Pielisen Karjalassa on runsaasti luontoaktiviteetteja tarjoavia ohjelmapalveluyrityksiä ja tarjonta on monipuolista. Ohjelmapalvelualalle tyypillinen kausiluonteisuus ja alueen pienet matkailijamäärät heikentävät yritysten kannattavuutta, minkä vuoksi useissa yrityksissä ohjelmapalvelutoiminta on sivutoimista. Yritysten keskeiset kehittämistarpeet liittyvät markkinointiin, myyntiin sekä toiminnan kehittämiseen ympärivuotisemmaksi. Yhteistyötä kehittämällä on mahdollista parantaa yritysten toimintaedellytyksiä.