Markkinointisuunnitelma Yritys X:lle
Rautiainen, Annika; Sipilä, Katariina (2011)
Rautiainen, Annika
Sipilä, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103114095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103114095
Tiivistelmä
Teimme viljanmarkkinointiyritykselle opinnäytetyön, jonka lähtökohtana oli perehtyä markkinoinnin suunnitteluun sekä laatia markkinointisuunnitelma. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tarkoituksena oli rakentaa markkinointisuunnitelma toimintaansa uudelleen käynnistävälle yritykselle, käyttäen apuna erilaisia markkinoinnin keinoja. Tarkkoja markkinoinnin toimenpidesuunnitelmia ei ole työssä tehty, sillä yhteistyöyritys on vielä joltain osin suunnittelemassa toimintaansa ja käynnistyksen ajankohtaa. Tästä syystä markkinoinnille ei myöskään ole laskettu budjettia eikä toimenpiteitä ole aikataulutettu. Tavoitteena työn teossa oli antaa yritykselle ehdotuksia ja ajatuksia markkinointinsa liikkeelle lähdön kanssa.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osa-alueesta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Ensin käsittelimme markkinoinnin suunnittelua, tehtäviä ja käsitteitä sekä markkinointisuunnitelman kokonaisuutta. Tässä osuudessa markkinointisuunnitelma tuotiin esille erittäin laajasti rajaamatta mitään osa-alueita. Yrityksen toiveesta toimme liiketoiminnallista näkökulmaa työhön paljon suhteessa markkinointiin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostui markkinointisuunnitelmasta, jossa käsittelimme yrityksen tulevaa markkinointia valikoiduin näkökulmin. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin laajasti markkinoinnin kirjallisuutta ja case-osuudessa markkinointisuunnitelman toteuttamisen apuna haastateltiin yrityksen henkilöstöä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritykselle markkinointisuunnitelma, jota se pystyy käyttämään markkinoinnin suunnittelun apuna tulevaisuudessa sekä toiminnan uudelleen käynnistyttyä. Työn tarkoituksena oli antaa yritykselle pohja, jonka avulla se saa ideoita markkinoinnin toteuttamiseen sekä kehittämiseen.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osa-alueesta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Ensin käsittelimme markkinoinnin suunnittelua, tehtäviä ja käsitteitä sekä markkinointisuunnitelman kokonaisuutta. Tässä osuudessa markkinointisuunnitelma tuotiin esille erittäin laajasti rajaamatta mitään osa-alueita. Yrityksen toiveesta toimme liiketoiminnallista näkökulmaa työhön paljon suhteessa markkinointiin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostui markkinointisuunnitelmasta, jossa käsittelimme yrityksen tulevaa markkinointia valikoiduin näkökulmin. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin laajasti markkinoinnin kirjallisuutta ja case-osuudessa markkinointisuunnitelman toteuttamisen apuna haastateltiin yrityksen henkilöstöä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritykselle markkinointisuunnitelma, jota se pystyy käyttämään markkinoinnin suunnittelun apuna tulevaisuudessa sekä toiminnan uudelleen käynnistyttyä. Työn tarkoituksena oli antaa yritykselle pohja, jonka avulla se saa ideoita markkinoinnin toteuttamiseen sekä kehittämiseen.