Draamaa itsetuntemuksen tueksi : draamatyökalu nuorten työpajojen ohjaajille
Portti, Reija (2020)
Portti, Reija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118415
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä opinnäytetyössä sitä, miten ja miksi nuorten työpajakontekstiin suunniteltu draamatyökalu syntyi. Raporttini vastaa kysymykseen, miten työkalu soveltuu toisaalta pajatyöntekijän käyttöön ja toisaalta tarkoitukseensa, välineeksi nuoren itsetuntemustyöskentelyyn.
Soveltavan taiteen kehittämishankkeeni sijoittui nuorten työpajatoimintaan. Hankkeen toimeksiantaja oli Valtakunnallinen työpajayhdistys ry. Kehittämisen konteksti työpajayhdistyksen toiminnassa oli taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien koulutus nimeltä Voimavarat valmennuksessa.
Työkalun teoreettinen tausta on toisaalta draamakasvatuksessa ja toisaalta niin sanotussa myönteisen tunnistamisen toimintatavassa. Työkalun tarkoitus on toimia välineenä työskentelyssä, jonka avulla nuori vahvistaa itsetuntemustaan. Tärkeä tavoite työkalun kehittämisessä oli draamatyöskentelyn, erityisesti prosessidraaman, tuominen kaikkien työpajavalmentajien ja siten kaikkien työpajanuorten ulottuville.
Draamatyökalu kehitettiin yhteistyössä draamatyöskentelyyn jonkin verran osallistuneiden tai siihen ainakin myönteisesti suhtautuvien työpajavalmentajien kanssa. Toimintatutkimukselliseen kehittämiseen liittyvä tiedonhankinta toteutettiin kahtena ryhmäkeskusteluna.
Keskustelujen jälkeen työkalu hiottiin lopulliseen muotoonsa. Kehittämishankkeen tuotos, myönteisen tunnistamisen toimintatavasta nouseva draamatyökalu, julkaistiin Valtakunnallinen työpajayhdistys ry:n verkkosivuilla syksyllä 2019.
Kehittämishankkeen tarkastelussa havaittiin, että hankkeessa kehitetty matalan kynnyksen draamatyökalu soveltuu tarkoitukseensa hyvin. Kehittämistyö jatkuu syksyllä 2020 draamatyökalun käyttöönottokoulutuksilla. The aim of this thesis is to examine how and why I made a drama tool for young adults’ workshops. The primary research question of the thesis is how the drama tool suits to its purposes. Is it easy for the coach to use? Does it help the young adults to build up self-knowledge?
The operating environment of my applying arts development project was the workshop activity for young adults. The project was commissioned by National Workshop Association (NWA), within which the context of the project was a training named Assets and Empowerment in Coaching. The training is targeted at workshop coaches, and it deals with how and why to utilize art based and functional methods in workshop coaching.
The theoretical framework of the drama tool is built upon the theory of drama education and so called positive recognition approach. The tool is meant to be a means in the work aimed at helping young adults to get to know themselves better. Also, it is important that by an unrestricted drama tool, drama, especially process drama, is within reach for every coach and every young workshop participant, regardless where he or she lives or whether he or she is familiar with drama or not.
The drama tool was developed in collaboration with workshop coaches, who either had some experiences with drama or who were interested in drama as a method. The data for this action research based development process was gathered during two separate focus group discussions.
After the discussions the tool was refined and published. The output of the development process is a positive recognition based drama tool. The tool has been accessible on the website of National Workshop Association since autumn 2019.
When examining my thesis results I noticed that the easy-to-use drama tool is appropriate for its purposes. The development process will continue in autumn 2020. There will be several training occasions to disseminate the tool among the workshop coaches.
Soveltavan taiteen kehittämishankkeeni sijoittui nuorten työpajatoimintaan. Hankkeen toimeksiantaja oli Valtakunnallinen työpajayhdistys ry. Kehittämisen konteksti työpajayhdistyksen toiminnassa oli taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien koulutus nimeltä Voimavarat valmennuksessa.
Työkalun teoreettinen tausta on toisaalta draamakasvatuksessa ja toisaalta niin sanotussa myönteisen tunnistamisen toimintatavassa. Työkalun tarkoitus on toimia välineenä työskentelyssä, jonka avulla nuori vahvistaa itsetuntemustaan. Tärkeä tavoite työkalun kehittämisessä oli draamatyöskentelyn, erityisesti prosessidraaman, tuominen kaikkien työpajavalmentajien ja siten kaikkien työpajanuorten ulottuville.
Draamatyökalu kehitettiin yhteistyössä draamatyöskentelyyn jonkin verran osallistuneiden tai siihen ainakin myönteisesti suhtautuvien työpajavalmentajien kanssa. Toimintatutkimukselliseen kehittämiseen liittyvä tiedonhankinta toteutettiin kahtena ryhmäkeskusteluna.
Keskustelujen jälkeen työkalu hiottiin lopulliseen muotoonsa. Kehittämishankkeen tuotos, myönteisen tunnistamisen toimintatavasta nouseva draamatyökalu, julkaistiin Valtakunnallinen työpajayhdistys ry:n verkkosivuilla syksyllä 2019.
Kehittämishankkeen tarkastelussa havaittiin, että hankkeessa kehitetty matalan kynnyksen draamatyökalu soveltuu tarkoitukseensa hyvin. Kehittämistyö jatkuu syksyllä 2020 draamatyökalun käyttöönottokoulutuksilla.
The operating environment of my applying arts development project was the workshop activity for young adults. The project was commissioned by National Workshop Association (NWA), within which the context of the project was a training named Assets and Empowerment in Coaching. The training is targeted at workshop coaches, and it deals with how and why to utilize art based and functional methods in workshop coaching.
The theoretical framework of the drama tool is built upon the theory of drama education and so called positive recognition approach. The tool is meant to be a means in the work aimed at helping young adults to get to know themselves better. Also, it is important that by an unrestricted drama tool, drama, especially process drama, is within reach for every coach and every young workshop participant, regardless where he or she lives or whether he or she is familiar with drama or not.
The drama tool was developed in collaboration with workshop coaches, who either had some experiences with drama or who were interested in drama as a method. The data for this action research based development process was gathered during two separate focus group discussions.
After the discussions the tool was refined and published. The output of the development process is a positive recognition based drama tool. The tool has been accessible on the website of National Workshop Association since autumn 2019.
When examining my thesis results I noticed that the easy-to-use drama tool is appropriate for its purposes. The development process will continue in autumn 2020. There will be several training occasions to disseminate the tool among the workshop coaches.