Etäyhteyden hyödyntäminen asiakkaan ohjaamisessa sosiaali- ja terveysalalla
Bertoft, Milla; Pakkala, Suvi (2020)
Bertoft, Milla
Pakkala, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118420
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa etäohjauksen edellytyksiä, hyötyjä ja haasteita sosiaali- ja terveysalalla. Opinnäytetyö käsittelee erityisesti juuri videovälitteistä etäohjaamista. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun ammattikorkeakoulu (TULOS-hanke). Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisen valmiuksia asiakkaan etäohjauksessa.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaukseen valitut julkaisut analysoitiin sisällön erittelyn avulla (n=21). Aiheena videovälitteinen etäohjaus terveydenhuollossa on vielä suhteellisen tuore, mikä rajoitti aiheen laajempaa käsittelyä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt julkaisut osoittavat, että maailman digitalisoituessa, myös terveydenhuolto ja teknologia yhdistyvät pakostakin.
Alun perin ensisijaisesti välimatkojen vuoksi käyttöön otettu videovälitteinen hoitovastaanotto nähdään tulevaisuudessa myös apuna terveydenhuoltoon kohdistuvien resurssien ja talousongelmien muutoksissa. Terveydenhuollon ammattilaisten kiinnostus etäohjausta kohtaan on pääasiassa positiivista, mutta vaatii täten myös riittävän hyvää ja tarkkaa ohjaamista, tukea ja motivointia uuden työtavan omaksumiseen. Tämä koetaan myös aikataulullisesti haasteellisena järjestää. Etäohjauksen onnistuminen edellyttää myös riittävää laitteistoa ja toimivaa tekniikkaa. Videovälitteisen etäohjauksen hyödyt nähdään ajansäästönä ja aikataulujen joustavuutena samalla sen ollessa vastavuoroisempi kuin pelkkä puhelinohjaus. Haasteita videovälitteiseen etäohjaukseen tuo lisäksi tekniikan toimivuus.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ja etäohjauksen valmiuksia vahvistaa terveydenhuollon yksiköissä, joissa on tarkoituksena esimerkiksi vasta pilotoida tai jo kehittää videovälitteistä etäohjausta osaksi hoitotyötä. Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan lisätä tietoisuutta videovälitteisen etäohjauksen edellytyksistä ja mahdollisista hyödyistä ja haasteista. The purpose of this thesis was to find out the preconditions, benefits and challenges of using the e-health in social services and health care, concerning mainly with the videoconsultation. The commissioner of this thesis is Turku University of Applied Sciences (TULOS-project). The aim of this thesis is to strengthen the ability of health care personnel to use telemedicine with the patients.
The method of this thesis was a narrative literature review. The selected surveys (n=21) were analyzed with the content differentiation. The use of videoconsultation in health care is quite new phenomenon, which was a restrictive circumstance with this subject. The surveys used in this review indicate that when the world is under digitalization, also the health care and technology have to unite.
Originally the videoconsultation was utilized in remote areas but now it is seen as a way to alleviate the effects of economic problems and lack of resources in health care. The health care personnel is mainly interested in using the videoconsultation but they also need good and exact guidance, support and motivation to adopt the new way to work, which is seen as a challenge when there is lack of time. The remote access requires also adequate equipment and working technology. The benefits of videoconsultation are timesaving and flexibility of schedules and it is also more conversational than a phonecall. Functionality of technique is one of the challenges in remote access.
The results of this thesis can be utilized in the units of health care services and the ability to use the telemedicine can be strengthened, if there is an intention to start using the videoconsultation as part of the practice. The knowledge of the preconditions, benefits and challenges of videoconsultation can be increased with this thesis.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaukseen valitut julkaisut analysoitiin sisällön erittelyn avulla (n=21). Aiheena videovälitteinen etäohjaus terveydenhuollossa on vielä suhteellisen tuore, mikä rajoitti aiheen laajempaa käsittelyä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt julkaisut osoittavat, että maailman digitalisoituessa, myös terveydenhuolto ja teknologia yhdistyvät pakostakin.
Alun perin ensisijaisesti välimatkojen vuoksi käyttöön otettu videovälitteinen hoitovastaanotto nähdään tulevaisuudessa myös apuna terveydenhuoltoon kohdistuvien resurssien ja talousongelmien muutoksissa. Terveydenhuollon ammattilaisten kiinnostus etäohjausta kohtaan on pääasiassa positiivista, mutta vaatii täten myös riittävän hyvää ja tarkkaa ohjaamista, tukea ja motivointia uuden työtavan omaksumiseen. Tämä koetaan myös aikataulullisesti haasteellisena järjestää. Etäohjauksen onnistuminen edellyttää myös riittävää laitteistoa ja toimivaa tekniikkaa. Videovälitteisen etäohjauksen hyödyt nähdään ajansäästönä ja aikataulujen joustavuutena samalla sen ollessa vastavuoroisempi kuin pelkkä puhelinohjaus. Haasteita videovälitteiseen etäohjaukseen tuo lisäksi tekniikan toimivuus.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ja etäohjauksen valmiuksia vahvistaa terveydenhuollon yksiköissä, joissa on tarkoituksena esimerkiksi vasta pilotoida tai jo kehittää videovälitteistä etäohjausta osaksi hoitotyötä. Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan lisätä tietoisuutta videovälitteisen etäohjauksen edellytyksistä ja mahdollisista hyödyistä ja haasteista.
The method of this thesis was a narrative literature review. The selected surveys (n=21) were analyzed with the content differentiation. The use of videoconsultation in health care is quite new phenomenon, which was a restrictive circumstance with this subject. The surveys used in this review indicate that when the world is under digitalization, also the health care and technology have to unite.
Originally the videoconsultation was utilized in remote areas but now it is seen as a way to alleviate the effects of economic problems and lack of resources in health care. The health care personnel is mainly interested in using the videoconsultation but they also need good and exact guidance, support and motivation to adopt the new way to work, which is seen as a challenge when there is lack of time. The remote access requires also adequate equipment and working technology. The benefits of videoconsultation are timesaving and flexibility of schedules and it is also more conversational than a phonecall. Functionality of technique is one of the challenges in remote access.
The results of this thesis can be utilized in the units of health care services and the ability to use the telemedicine can be strengthened, if there is an intention to start using the videoconsultation as part of the practice. The knowledge of the preconditions, benefits and challenges of videoconsultation can be increased with this thesis.