Varhaisen tuen perhetyön toimintamallin pilotointi Sastamalan Koiramäen päiväkodissa
Nieminen, Inge (2020)
Nieminen, Inge
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417192
Tiivistelmä
Varhaisen tuen perhetyön toimintamallin kehittämistyö toteutettiin vuoden 2019 aikana, yhteistyössä Sastamalan kaupungin Koiramäen päiväkodin henkilökunnan ja perheohjauksen tiimin kanssa. Toimintamallia lähdettiin kehittämään tarvelähtöisesti, kartoittamalla asiakkaiden toiveet vanhemmuuden tuesta ja selvittämällä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta asiakas- ja palvelunohjauksen haasteet. Toimintamallin teoreettisena pohjana toimi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Sosiaalihuollon ja perhetyön työryhmien tekemä julkaisu ”Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Näkökulmia Sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen.”
Sastamalassa on lapsiperheillä ollut mahdollista saada ennaltaehkäisevää matalankynnyksen perhetyötä eli perheohjausta vuodesta 2014 alkaen. Sosiaalihuoltolain uudistumisen myötä ja lastensuojelussa Hackney-toimintamallin käyttöönoton seurauksena korjaavista palveluista siirtyi perheiden asiakkuuksia korjaavista palveluista ennaltaehkäisevien palveluiden piiriin. Siirtääkseen työorientaation takaisin ennaltaehkäisevään perhetyöhön perheohjauksessa, vaadittiin toimintoja. Lisäksi vuosina 2018 ja 2019 varhaiskasvatuksesta oli molempina vuosina tullut ainoastaan kaksi asiakkuuteen johtanutta asiakasohjausta perheohjaukseen, mikä osoitti osaltaan kehittämistyön tarpeellisuuden.
Kehittämistyönä luotiin Innokylän innopajatyöskentelyä käyttäen varhaisen tuen kolmiportainen toimintamalli, mikä sisälsi kaikille varhaiskasvatuksen asiakasperheille kohdennetut ennaltaehkäisevät ja vanhemmuutta tukevat toiminnot, sekä asiakaslähtöiset asiakkaan palvelunohjauksen rakenteet. Opinnäytetyössä pääpaino oli yhteistyörakenteiden luomisessa, joiden avulla pyrittiin tehostamaan asiakaslähtöistä asiakas- ja palvelunohjausta. The piloting of the early support family work operating model was carried out in 2019 in cooperation with the staff of the Koiramäki kindergarten in the city of Sastamala and the preventive family work team. The operating model was developed on a need-based basis, mapping customer's wishes for parental support and finding out the challenges of customer and service management from the perspective of kindergarten staff. The theoretical basis of the operating model was the publication “Gradation in social services for families with children” made by the Social Welfare and Family Work working groups of the National Institute for Health and Welfare. Perspectives on the implementation of the Social Welfare Act and the organization of services. ”
In Sastamala, it has been possible for families with children to receive preventive lowthreshold family work, since 2014. With the reform of the Social Welfare Act (130172014) and the introduction of the Hackney method in child protection, remedial services shifted from remedial services for families to preventive services. Shifting work orientation back to preventive family work in family guidance, activities were required. In addition, the creation of cooperation structures between day care and family guidance is important for customer and service guidance. In addition, in 2018 and 2019, in both years, day care had become only two customer-led client guidance to family guidance.
As a development work, a three-level early support model was created using the Innokylä innopaja- method, which included preventive and parenting support functions targeted at all early childhood education client families, as well as customer-oriented customer service management structures. The main focus of the thesis was co-operation in creating structures that aim to enhance customer-oriented customer and service guidance.
Sastamalassa on lapsiperheillä ollut mahdollista saada ennaltaehkäisevää matalankynnyksen perhetyötä eli perheohjausta vuodesta 2014 alkaen. Sosiaalihuoltolain uudistumisen myötä ja lastensuojelussa Hackney-toimintamallin käyttöönoton seurauksena korjaavista palveluista siirtyi perheiden asiakkuuksia korjaavista palveluista ennaltaehkäisevien palveluiden piiriin. Siirtääkseen työorientaation takaisin ennaltaehkäisevään perhetyöhön perheohjauksessa, vaadittiin toimintoja. Lisäksi vuosina 2018 ja 2019 varhaiskasvatuksesta oli molempina vuosina tullut ainoastaan kaksi asiakkuuteen johtanutta asiakasohjausta perheohjaukseen, mikä osoitti osaltaan kehittämistyön tarpeellisuuden.
Kehittämistyönä luotiin Innokylän innopajatyöskentelyä käyttäen varhaisen tuen kolmiportainen toimintamalli, mikä sisälsi kaikille varhaiskasvatuksen asiakasperheille kohdennetut ennaltaehkäisevät ja vanhemmuutta tukevat toiminnot, sekä asiakaslähtöiset asiakkaan palvelunohjauksen rakenteet. Opinnäytetyössä pääpaino oli yhteistyörakenteiden luomisessa, joiden avulla pyrittiin tehostamaan asiakaslähtöistä asiakas- ja palvelunohjausta.
In Sastamala, it has been possible for families with children to receive preventive lowthreshold family work, since 2014. With the reform of the Social Welfare Act (130172014) and the introduction of the Hackney method in child protection, remedial services shifted from remedial services for families to preventive services. Shifting work orientation back to preventive family work in family guidance, activities were required. In addition, the creation of cooperation structures between day care and family guidance is important for customer and service guidance. In addition, in 2018 and 2019, in both years, day care had become only two customer-led client guidance to family guidance.
As a development work, a three-level early support model was created using the Innokylä innopaja- method, which included preventive and parenting support functions targeted at all early childhood education client families, as well as customer-oriented customer service management structures. The main focus of the thesis was co-operation in creating structures that aim to enhance customer-oriented customer and service guidance.