Liikunta ADHD-lasten sosiaalisten taitojen edistäjänä : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Sandelin, Emma (2011)
Sandelin, Emma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279928
Tiivistelmä
Liikunnalla on tunnetusti suuri merkitys fyysiseen terveyteen. On kuitenkin tehty myös useita tutkimuksia, joissa on todettu yhteys liikunnan ja henkisen terveyden välillä. Liikunnalla on todettu olevan vaikutusta muun muassa mielialan kohoamiseen, kognitiivisten taitojen paranemiseen, parantuneeseen itsetuntoon ja parempaan käsitykseen omasta itsestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Aarnivalkean koululle tietopaketti liikunnan vaikutuksesta ADHD-lasten sosiaalisten taitojen edistäjänä. Työssä pyrittiin löytämään tutkimuksiin perustuvaa näyttöä siitä, miten ja millainen liikunta edistää ADHD-lasten sosiaalisia taitoja.
Tiedonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimusten haku toteutettiin Cinalh-, EBSCO SPORTDiscus-, Elsevier-, Pubmed- sekä SAGE Journals -tietokannoista. Hakutermeinä käytettiin ADHD, physical exercise, physical activity, social skills, child ja children. Hauilla löytyi yhteensä 1186 tutkimusta.
Lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui valintakriteerien perusteella kuusi tutkimusta. Aineiston analyysinä käytettiin kokonaisvaltaista synteesiä eli aineiston tiivistämistä helpommin luettavaan muotoon. Tämä tehtiin vastaamalla kysymyksiin Keitä tutkittiin, Mitä tutkittiin, Miten tutkittiin sekä Mitä saatiin selville.
Tulosten ja johtopäätösten sekä kirjallisuuskatsauksen teoriaosuuden perusteella voidaan suositella fyysistä aktiivisuutta ADHD-lasten sosiaalisten taitojen parantajana. Tutkimuksissa ei tullut esiin negatiivisia vaikutuksia. Positiiviset vaikutukset olivat sekä emotionaalisia että fyysis-motorisia mutta vain suuntaa antavia. Tarvitaankin laajempia ja systemaattisempia tutkimuksia paremmilla mittareilla tehtyinä tulosten validiteetin varmistamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Aarnivalkean koululle tietopaketti liikunnan vaikutuksesta ADHD-lasten sosiaalisten taitojen edistäjänä. Työssä pyrittiin löytämään tutkimuksiin perustuvaa näyttöä siitä, miten ja millainen liikunta edistää ADHD-lasten sosiaalisia taitoja.
Tiedonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimusten haku toteutettiin Cinalh-, EBSCO SPORTDiscus-, Elsevier-, Pubmed- sekä SAGE Journals -tietokannoista. Hakutermeinä käytettiin ADHD, physical exercise, physical activity, social skills, child ja children. Hauilla löytyi yhteensä 1186 tutkimusta.
Lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui valintakriteerien perusteella kuusi tutkimusta. Aineiston analyysinä käytettiin kokonaisvaltaista synteesiä eli aineiston tiivistämistä helpommin luettavaan muotoon. Tämä tehtiin vastaamalla kysymyksiin Keitä tutkittiin, Mitä tutkittiin, Miten tutkittiin sekä Mitä saatiin selville.
Tulosten ja johtopäätösten sekä kirjallisuuskatsauksen teoriaosuuden perusteella voidaan suositella fyysistä aktiivisuutta ADHD-lasten sosiaalisten taitojen parantajana. Tutkimuksissa ei tullut esiin negatiivisia vaikutuksia. Positiiviset vaikutukset olivat sekä emotionaalisia että fyysis-motorisia mutta vain suuntaa antavia. Tarvitaankin laajempia ja systemaattisempia tutkimuksia paremmilla mittareilla tehtyinä tulosten validiteetin varmistamiseksi.