Lähettämön asiakasreklamaatioiden vähentäminen
Mattila, Juha (2020)
Mattila, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073119639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073119639
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämääränä oli kartoittaa ja mahdollisuuksien mukaan kehittää keinoja asiakasreklamaatioiden vähentämiseksi työn toimeksiantajan, Vexve Oy:n Laitilan tehtaan lähettämöllä.
Insinöörityö toteutettiin etsimällä ensin sekä Sastamalan että Laitilan lähettämöiden asiakasreklamaatioiden yleisimpiä syitä, jonka jälkeen niihin etsittiin ratkaisuja hyödyntämällä eri laadunhallinnan työkaluja.
Löydösten perusteella selvisi, että yksi merkittävä tekijä asiakasreklamaatioihin olivat kesätyöläisten kokemattomuudesta johtuvat virheet. Tämän seurauksenalähettämölle luotiin erityisesti kesätyöntekijöille suunnattu työohje, jonka päämäärä oli helpottaa opastusta ja vähentää tehtyjen virheiden määrää.
Insinöörityö toteutettiin etsimällä ensin sekä Sastamalan että Laitilan lähettämöiden asiakasreklamaatioiden yleisimpiä syitä, jonka jälkeen niihin etsittiin ratkaisuja hyödyntämällä eri laadunhallinnan työkaluja.
Löydösten perusteella selvisi, että yksi merkittävä tekijä asiakasreklamaatioihin olivat kesätyöläisten kokemattomuudesta johtuvat virheet. Tämän seurauksenalähettämölle luotiin erityisesti kesätyöntekijöille suunnattu työohje, jonka päämäärä oli helpottaa opastusta ja vähentää tehtyjen virheiden määrää.