Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jatkuva oppiminen tietotyössä

Karikumpu, Saana (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Saana Karikumpu.pdf (885.4Kt)
Lataukset: 


Karikumpu, Saana
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä tietotyöläisten työssäoppimisen nykytilasta ja selvittää, miten tietotyöläisten jatkuvaa oppimista työssä voidaan tukea tulevaisuudessa. Opinnäytetyön myötä laadittiin kehittämissuunnitelma toimeksiantajayrityksen työelämävalmennusten kehittämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Aineistonhankinta tehtiin verkossa toteutettavalla tutkimuskyselyllä, jonka tulokset analysointiin tilastollisin ja laadullisin menetelmin. Kysely toteutettiin kuuden tietointensiivisen yrityksen henkilöstölle. Tutkimusaineistoksi muodostui kyselyvastaukset 91 tietotyöläiseltä.
Tutkimustulosten mukaan tietotyöläisillä on korkea motivaatio osaamisensa kehittämiseen ja oppimiseen työssä, mutta organisaatiokulttuurissa ja rakenteissa on vielä kehittämiseen varaa, jotta sitä voitaisiin käytännössä toteuttaa tarpeiden vaatimalla tavalla. Harjoittelu käytännössä, sosiaalinen oppiminen sekä mahdollisuus itse vaikuttaa omaan oppimiseen koettiin tukevan oppimista eniten. Suurin oppimista haastava tekijä oli ajanpuute, ja osaamisen kehittämiseen ja oppimisen johtamiseen kaivattiin selkeämpiä linjauksia.
Toimeksiantajan työelämävalmennuksia voidaan kehittää panostamalla erityisesti työntekijöiden oppimis- ja itsensä johtamistaitojen sekä esihenkilöiden fasilitointi- ja mentorointitaitojen valmentamiseen. Yksilöllisiin oppimistarpeisiin vastaamiseksi tulisi valmennuksia suunniteltaessa kartoittaa työntekijöiden oppimistarpeiden lisäksi työntekijöille sopivin valmennusmuoto. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan palvelujen kehittämisen lisäksi asiakasorganisaatioissa osaamisen kehittämisen strategiatyössä.
 
The purpose of this Bachelor’s thesis was to increase understanding about the current state of knowledge workers' workplace learning and to find out how continuous learning could be supported better in the future. As an outcome of the thesis, a development plan for working life training was made to support the client organization's service development. The thesis was carried out as qualitative research and development work. The research data was collected through an online survey. The results were analyzed using statistical and qualitative methods. The survey was conducted on the employees of six knowledge-intensive companies. The research data consisted of questionnaire responses from a total of 91 knowledge workers.
The findings indicate that knowledge workers are highly motivated to learn and to develop their skills at work. However, the organizational culture and structures need to improve to enable continuous learning in practice to the extent of the need. The key factors supporting learning at work were social learning, hands-on practice, and autonomy towards one's learning. The lack of time was seen as the biggest challenge for workplace learning, and guidelines for competence development and learning management were needed.
The client organization’s service development work should focus especially on training employees’ learning skills and self-directedness, and managers’ facilitating and mentoring skills. To support one’s autonomy towards learning, individual learning needs and suitable training methods should be asked when planning the training with the customer company. In addition to the service development work, the obtained results can be utilized in organizational learning and development strategy work of their clients.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste