Lasten autismi : tietoa junioreille Terveysnettiin
Isotalo, Marjo; Pauna, Saara (2011)
Isotalo, Marjo
Pauna, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814333
Tiivistelmä
Autistinen oireyhtymä on neurobiologinen kehityshäiriö, joka pääasiassa vaikuttaa yksilön käyttäytymiseen ja vuorovaikutustaitoihin. Sairauden aiheuttaja on vielä tuntematon, mutta sen tiedetään olevan elinikäinen. Suunnitelmallisella kuntoutuksella voidaan parantaa autistisen lapsen elämänlaatua. (Kerola ym. 2009.) Autistista oireyhtymää arvioidaan esiintyvän 2-20 tapausta 10 000 lasta kohti (Vanhala 2009).
Nykyään lapset käyttävät internetiä paljon ja sen käyttö terveystiedon lähteenä sekä kanavana on kasvanut (Tavast 2008). Internet vaikuttaa laajasti lasten ja nuorten tiedolliseen kehitykseen ja he omaksuvat sieltä paljon tietoa (Mustonen & Salokoski 2007). Medialla on myös merkittävä rooli lasten kasvatuksessa (Mannerheimin lastensuojeluliitto 2010).
Projektin tehtävänä oli tuottaa Internet-sivut Terveysnettiin lasten autismista alakouluikäisille lapsille. Projektin tavoitteena on lisätä ja antaa tietoa alakouluikäisille lapsille autismista. Opinnäytetyö kuuluu Terveysnettihankkeeseen, joka on terveystietoa tarjoava Internetsivusto. Projektin tekemiseen osallistuvat Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat, opettajat ja Salon terveyskeskus. (Turun ammattikorkeakoulu 2008.)
Projektin tuotoksena syntyneet Internet-sivut sisältävät tietoa lasten autismista ja sen vaikutuksesta pääasiassa koulumaailmassa. Sivuilla ovat osiot: ”Mikä on autismi”, ”Millainen on autistinen kaverini”, ”Miten voin lähestyä autistista luokkakaveriani” ja ”Miten autismi vaikuttaa kotona ja koulussa”. Sivujen tekemisessä noudatettiin eettisiä tiedonhankintamenetelmiä ja käytettiin monipuolisesti lähteitä. Asiantuntijoiden laatimia teoksia käyttämällä lisättiin luotettavuutta. Sivut ovat käytettävissä osoitteessa: http://terveysnetti.turkuamk.fi/juniori.html.
Jatkotutkimusaiheeksi voisi ehdottaa tutkimusta siitä, miten alakoulun henkilökunta osaa tukea autistista lasta yhteistyöhön muiden lasten kanssa.
Nykyään lapset käyttävät internetiä paljon ja sen käyttö terveystiedon lähteenä sekä kanavana on kasvanut (Tavast 2008). Internet vaikuttaa laajasti lasten ja nuorten tiedolliseen kehitykseen ja he omaksuvat sieltä paljon tietoa (Mustonen & Salokoski 2007). Medialla on myös merkittävä rooli lasten kasvatuksessa (Mannerheimin lastensuojeluliitto 2010).
Projektin tehtävänä oli tuottaa Internet-sivut Terveysnettiin lasten autismista alakouluikäisille lapsille. Projektin tavoitteena on lisätä ja antaa tietoa alakouluikäisille lapsille autismista. Opinnäytetyö kuuluu Terveysnettihankkeeseen, joka on terveystietoa tarjoava Internetsivusto. Projektin tekemiseen osallistuvat Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat, opettajat ja Salon terveyskeskus. (Turun ammattikorkeakoulu 2008.)
Projektin tuotoksena syntyneet Internet-sivut sisältävät tietoa lasten autismista ja sen vaikutuksesta pääasiassa koulumaailmassa. Sivuilla ovat osiot: ”Mikä on autismi”, ”Millainen on autistinen kaverini”, ”Miten voin lähestyä autistista luokkakaveriani” ja ”Miten autismi vaikuttaa kotona ja koulussa”. Sivujen tekemisessä noudatettiin eettisiä tiedonhankintamenetelmiä ja käytettiin monipuolisesti lähteitä. Asiantuntijoiden laatimia teoksia käyttämällä lisättiin luotettavuutta. Sivut ovat käytettävissä osoitteessa: http://terveysnetti.turkuamk.fi/juniori.html.
Jatkotutkimusaiheeksi voisi ehdottaa tutkimusta siitä, miten alakoulun henkilökunta osaa tukea autistista lasta yhteistyöhön muiden lasten kanssa.