Nuoren itsenäistymisprosessi
Mokkila, Kaisa (2011)
Mokkila, Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114446
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan (myöhemmin WinNova) kanssa. Opinnäytetyön aihe valittiin ammattikorkeakoulun opinnäytetyön aihepankista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten itsenäistyvä nuori kuvaa roolikartan osa-alueita ja millä sen alueilla nuori tarvitsi omasta mielestään eniten ohjausta. Roolikartta on apuväline, jonka avulla voidaan eritellä nuoren omia vahvuuksia ja niitä puolia joissa nuori tarvitsee vanhemman henkilön ohjausta tai tukea.
Tavoitteena oli antaa tietoa WinNovan opettajille ja terveydenhoitajille siitä, millä roolikartan eri osa-alueilla nuoret tarvitsivat eniten ohjausta. Tämän tiedon avulla he voivat paremmin ohjata nuoria heidän itsenäistymisprosessissaan.
Teoriaosassa käytettiin lähteinä aikaisempia tutkimuksia sekä tietoa elämänkaaripsykologiasta ja kehityspsykologiasta. Nämä teoriat vastaavat nuorien itsenäistymiseen liittyviin kysymyksiin sekä haasteisiin. Niiden avulla saatiin näkyväksi nuoren itsenäistymiseen kuuluvia kehitystehtäviä. Aineisto kerättiin WinNovan ensimmäisen vuoden opiskelijoilta kyselylomakkeen avulla. Suurin osa kysymyksistä oli strukturoituja, mutta lisäksi kyselyssä oli kahdeksan avointa kysymystä. Kyselyyn vastasi 20 nuorta ja vastausprosentti oli 62,5.
Tuloksista kävi ilmi, että keskeisempiä ongelmia itsenäistyvällä nuorella oli psyykkisen hyvinvoinnin, ravitsemuksen ja raha-asioiden hoidon osa-alueilla. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia roolikartan alueita syvällisemmin esimerkiksi haastattelemalla muutamaa nuorta, jotta saataisiin selville miten pystyttäisiin toteuttamaan ja edistämään nuorten kokonaista hyvinvointia.
Tavoitteena oli antaa tietoa WinNovan opettajille ja terveydenhoitajille siitä, millä roolikartan eri osa-alueilla nuoret tarvitsivat eniten ohjausta. Tämän tiedon avulla he voivat paremmin ohjata nuoria heidän itsenäistymisprosessissaan.
Teoriaosassa käytettiin lähteinä aikaisempia tutkimuksia sekä tietoa elämänkaaripsykologiasta ja kehityspsykologiasta. Nämä teoriat vastaavat nuorien itsenäistymiseen liittyviin kysymyksiin sekä haasteisiin. Niiden avulla saatiin näkyväksi nuoren itsenäistymiseen kuuluvia kehitystehtäviä. Aineisto kerättiin WinNovan ensimmäisen vuoden opiskelijoilta kyselylomakkeen avulla. Suurin osa kysymyksistä oli strukturoituja, mutta lisäksi kyselyssä oli kahdeksan avointa kysymystä. Kyselyyn vastasi 20 nuorta ja vastausprosentti oli 62,5.
Tuloksista kävi ilmi, että keskeisempiä ongelmia itsenäistyvällä nuorella oli psyykkisen hyvinvoinnin, ravitsemuksen ja raha-asioiden hoidon osa-alueilla. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia roolikartan alueita syvällisemmin esimerkiksi haastattelemalla muutamaa nuorta, jotta saataisiin selville miten pystyttäisiin toteuttamaan ja edistämään nuorten kokonaista hyvinvointia.