LUKIOLAISTEN ISTUMISEN TAUOTTAMINEN JA FYYSISEN AKTIIVISUUDEN LISÄÄMINEN OPPITUNTIEN AIKANA - Etäkoulutustuokiot opettajille ja opiskelijoille sekä videovinkit tauottamiseen
Koistinen, Katariina; Pajarinen, Riina (2020)
Koistinen, Katariina
Pajarinen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092520706
Tiivistelmä
Fyysisen aktiivisuus tarkoittaa kaikenlaista lihasten tahdonalaista liikettä, joka lisää
energiakulutusta. Fyysinen aktiivisuus on laaja käsite, joka pitää sisällään työ ja vapaaajalla tapahtuvan liikkumisen sekä erillisen liikuntasuorituksen. Suomalaisista 11-17 -vuotiaista neljännes liikkuu suositusten mukaan. Nykyään istutaan paljon ja sillä on todettu olevan vaikutuksia aineenvaihduntaan, tuki- ja liikuntaelimistöön sekä psyykkiseen hyvinvointiin. Istumisen vaikutuksia voi lievittää katkaisemalla istumista 20-30 minuutin välein tai vähintään tunnin välein.
Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella ja toteuttaa pohjoiskarjalaiselle maakuntalukiolle
kaksi etäkoulutustuokiota sekä videovinkit tauottamiseen. Teemoina olivat fyysinen
aktiivisuus, istumisen vaikutukset, nuorten liikkumissuositukset ja motivointi sekä
käytännön vinkit istumisen tauottamiseen ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen oppitunninaikana. Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä lukiolaisten fyysistä aktiivisuutta oppituntien aikana. Lähtökohtana toimivat yhteisenä kiinnostuksen kohteena olevat lapset ja nuoret sekä koulumaailma. Lähtökohtana oli myös lukiolta tullut tarve tehdä koulupäivistä aktiivisempia ja motivoida opiskelijoita katkaisemaan istuminen oppitunneilla.
Etäkoulutustuokiot toteutettiin erikseen opettajille ja opiskelijoille. Videovinkit tauottamiseen lähetettiin toimeksiantajalle sähköpostilla piilotettuna YouTube-linkkinä. Koulutustuokioiden palaute osallistujilta oli positiivista. Jatkokehitysideaksi nousi yleisen toimintamallin kehittäminen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi kouluissa, mitä voisi hyödyntää useammilla kouluilla. Physical activity means any kind of volitional movement of muscles. It is a broad concept that includes work and leisure-time physical activity and separate workouts. A quarter of Finnish youths moves according to the recommendations. Sitting is predominant nowadays and it has been found to have effects on metabolism, musculoskeletal system
and mental well-being. These can be relieved by taking breaks every 20-30 minutes or at
least every hour.
The aim of this thesis was to plan and implement two distance learning sessions for a
provincial upper secondary school in North Karelian and provide video tips for taking
breaks. The themes were physical activity, the effects of sitting, physical activity guidelines for youth and motivation and practical tips for taking breaks from sitting and enhancing physical activity during lessons. The purpose of this thesis was to enhance physical activity in upper secondary school students during lessons. The starting point was common interests towards children and youth as well as school environment. In addition, the client expressed their need for school days to be more active and motivate students to taking breaks from sitting during lessons.
The distance learning sessions were implemented separately for teachers and students.
The video tips for taking breaks were emailed to the client as a hidden YouTube link. The
feedback received from session participants was positive. An idea for further development is to create a common model to enhance physical activity in schools, which
could also be used by more schools.
energiakulutusta. Fyysinen aktiivisuus on laaja käsite, joka pitää sisällään työ ja vapaaajalla tapahtuvan liikkumisen sekä erillisen liikuntasuorituksen. Suomalaisista 11-17 -vuotiaista neljännes liikkuu suositusten mukaan. Nykyään istutaan paljon ja sillä on todettu olevan vaikutuksia aineenvaihduntaan, tuki- ja liikuntaelimistöön sekä psyykkiseen hyvinvointiin. Istumisen vaikutuksia voi lievittää katkaisemalla istumista 20-30 minuutin välein tai vähintään tunnin välein.
Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella ja toteuttaa pohjoiskarjalaiselle maakuntalukiolle
kaksi etäkoulutustuokiota sekä videovinkit tauottamiseen. Teemoina olivat fyysinen
aktiivisuus, istumisen vaikutukset, nuorten liikkumissuositukset ja motivointi sekä
käytännön vinkit istumisen tauottamiseen ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen oppitunninaikana. Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä lukiolaisten fyysistä aktiivisuutta oppituntien aikana. Lähtökohtana toimivat yhteisenä kiinnostuksen kohteena olevat lapset ja nuoret sekä koulumaailma. Lähtökohtana oli myös lukiolta tullut tarve tehdä koulupäivistä aktiivisempia ja motivoida opiskelijoita katkaisemaan istuminen oppitunneilla.
Etäkoulutustuokiot toteutettiin erikseen opettajille ja opiskelijoille. Videovinkit tauottamiseen lähetettiin toimeksiantajalle sähköpostilla piilotettuna YouTube-linkkinä. Koulutustuokioiden palaute osallistujilta oli positiivista. Jatkokehitysideaksi nousi yleisen toimintamallin kehittäminen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi kouluissa, mitä voisi hyödyntää useammilla kouluilla.
and mental well-being. These can be relieved by taking breaks every 20-30 minutes or at
least every hour.
The aim of this thesis was to plan and implement two distance learning sessions for a
provincial upper secondary school in North Karelian and provide video tips for taking
breaks. The themes were physical activity, the effects of sitting, physical activity guidelines for youth and motivation and practical tips for taking breaks from sitting and enhancing physical activity during lessons. The purpose of this thesis was to enhance physical activity in upper secondary school students during lessons. The starting point was common interests towards children and youth as well as school environment. In addition, the client expressed their need for school days to be more active and motivate students to taking breaks from sitting during lessons.
The distance learning sessions were implemented separately for teachers and students.
The video tips for taking breaks were emailed to the client as a hidden YouTube link. The
feedback received from session participants was positive. An idea for further development is to create a common model to enhance physical activity in schools, which
could also be used by more schools.