Omin Jaloin -menetelmä : nuorten kokemuksia menetelmästä ja sen vaikutuksista omaan elämänhallintaan
Soininen, Tarja; Vidgren, Susanne (2011)
Soininen, Tarja
Vidgren, Susanne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414503
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tarkastelemme Omin Jaloin – menetelmän vahvuuksia ja mahdollisia kehittämiskohteita. Omin Jaloin – menetelmä koostuu työntekijän ja nuoren tapaamisista, joissa käydään läpi elämän eri osa-alueita puolistrukturoitujen tehtävien avulla. Tehtävien avulla kartoitetaan nuorten elämää ja siihen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opinnäytetyömme tarkoituksena on kartoittaa menetelmän läpikäyneiden nuorten kokemuksia. Nuorten kokemusten perusteella pyrimme löytämään menetelmän toimivia ja kehitettäviä puolia sekä luomaan kehitysehdotuksia. Käsittelemme opinnäytetyössämme menetelmän vaikutuksia nuoriin ehkäisevän lastensuojelutyön, nuoruuden kehitystehtävien ja elämänhallinnan näkökulmasta.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen. Keräsimme aineiston haastattelemalla viittä Omin Jaloin – menetelmään vuosina 2009 – 2011 osallistunutta nuorta. Haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, jossa teemoina olivat tulevaisuuden kuva, vahvuudet ja kehittymissuunnitelmani, rahankäyttö, perheeni, terveys ja hyvinvointi, sosiaaliset toimintaympäristöt, päihdemittari, rikkeet, arvot, huolimato – vanhempien tapaaminen ja menetelmän vahvuudet sekä kehittämisehdotukset. Aineiston analyysissä käytimme teemoittelua.
Tuloksista selvisi, että nuoret kokivat menetelmän läpikäymisestä olleen ainakin vähäistä hyötyä oman elämänhallinnan kannalta. Tuloksissa korostui työntekijän kanssa tapaamisten aikana käytyjen keskustelujen merkitys ja työntekijän aito kiinnostus nuoren asioita kohtaan.
Tulosten perusteella menetelmä voidaan nähdä mahdollisuutena vaikuttaa nuoren elämän eri osa-alueisiin ja tukea nuoren elämänhallintaa. Tärkeässä roolissa nuoren elämänhallinnan tukemisessa on hänen työntekijänsä, jolta vaaditaan erityisesti kykyä kuunnella nuorta ja kohdata hänet arvostavasti.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen. Keräsimme aineiston haastattelemalla viittä Omin Jaloin – menetelmään vuosina 2009 – 2011 osallistunutta nuorta. Haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastattelua, jossa teemoina olivat tulevaisuuden kuva, vahvuudet ja kehittymissuunnitelmani, rahankäyttö, perheeni, terveys ja hyvinvointi, sosiaaliset toimintaympäristöt, päihdemittari, rikkeet, arvot, huolimato – vanhempien tapaaminen ja menetelmän vahvuudet sekä kehittämisehdotukset. Aineiston analyysissä käytimme teemoittelua.
Tuloksista selvisi, että nuoret kokivat menetelmän läpikäymisestä olleen ainakin vähäistä hyötyä oman elämänhallinnan kannalta. Tuloksissa korostui työntekijän kanssa tapaamisten aikana käytyjen keskustelujen merkitys ja työntekijän aito kiinnostus nuoren asioita kohtaan.
Tulosten perusteella menetelmä voidaan nähdä mahdollisuutena vaikuttaa nuoren elämän eri osa-alueisiin ja tukea nuoren elämänhallintaa. Tärkeässä roolissa nuoren elämänhallinnan tukemisessa on hänen työntekijänsä, jolta vaaditaan erityisesti kykyä kuunnella nuorta ja kohdata hänet arvostavasti.