Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakas koki olevansa taiteilija : Luovien menetelmien käyttö erityistä tukea tarvitsevien osallisuuden lisäämiseksi

Hatakka, Hannah; Hirvonen, Roosa (2020)

 
Avaa tiedosto
Hatakka_Hannah_ja_Hirvonen_Roosa.pdf (2.002Mt)
Lataukset: 


Hatakka, Hannah
Hirvonen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023571
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli asumisyksikössä asuvien erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisäämistä luovien menetelmien avulla. Opinnäytetyön tilaaja oli erityisasumisyksikkö Pihlajalinna Uniikki Hämeenlinna. Aihe valikoitui kiinnostuksesta edistää erityistä tukea tarvitsevien kokemaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä luovien menetelmien avulla.

Opinnäytetyössä tehtiin asumisyksikön asukkaiden kanssa yksikön seinälle yhteisöllinen taideteos ja samalla tutkittiin osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Luovilla menetelmillä pyrittiin rohkaisemaan asukkaita tekemään itsenäisiä päätöksiä, ilmaisemaan itseään ja tätä kautta lisäämään heidän kokemuksiaan osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä. Toiminnallisella osuudella selvitettiin, miten ohjaaja voisi toiminnallaan edistää asukkaiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia luovia menetelmiä käyttäen.

Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin asumisyksikön ohjaajille tuotettua kyselyä osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä. Lisäksi tutkijat havainnoivat toiminnan aikana työskentelyä samoista näkökulmista. Toiminnallisesta osuudesta tuotettua aineistoa analysoimalla saatiin luotua taulukko, jota esimerkiksi kehitysvammaisten tai autismin kirjon henkilöiden kanssa työskentelevä ohjaaja voi käyttää työkaluna toiminnan suunnittelussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste