Teknologiakehitys tuo robotit osaksi työtämme - Millaista osaamista sosionomi tarvitsee
Makkonen, Katri (2020)
Makkonen, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112324005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112324005
Tiivistelmä
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvailla, millaisia osaamistarpeita työelämässä lisääntyvä robotiikan käyttö tuo sosionomin ammatissa toimiville. Tavoitteena oli myös tunnistaa huomioon otettavia näkökohtia, jotka liittyvät robotiikan soveltamiseen sosionomin toimintaympäristössä. Tietoa tulevaisuuden osaamisesta tarvitaan, jotta voidaan arvioida nykyisten taitojen suhdetta tulevaisuuden osaamistarpeisiin ja tarvittaessa pyrkiä päivittämään osaamista sekä kehittämään ja mahdollistaan niitä väyliä, joissa osaamisen päivittäminen on mahdollista. Opinnäytetyö on osa Sotepada 24/7 hanketta (2018–2020).
Aineistoa haettiin kolmesta suomalaisesta ja neljästä kansainvälisestä artikkelitietokannasta. Lisäksi hakuja on tehty Google Scholarilla ja manuaalisella haulla. Toteutettu hakuprosessi tavoitti viisi aiheeseen sopivaa tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosien 2016–2019 välillä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto on analysoitu induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan robottien avulla pystytään vähentämään rutiinitehtäviä, tehostamaan työtä ja nostamaan työn laatua. Oleellista on tunnistaa, millaisiin tehtäviin robotit sopivat ihmistyötä paremmin. Lisääntyvä robottien käyttö tulee edellyttämään monialaista sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistyötä, jolloin yhteistyöosaaminen eri alojen asiantuntijoiden kanssa korostuu. Teknologiataitojen lisäksi tarvitaan asiakaslähtöistä palveluosaamista sekä ohjausosaamista, kuten parhaan mahdollisen tiedon ja osaamisen soveltamista sekä inhimillistä kohtaamista. Robotit tuovat, muiden kehittyvien teknologioiden ohella, myös joukon erinäisiä eettisiä kysymyksiä ja huolenaiheita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että robotiikan lisääntyvä soveltaminen sosionomin toimintaympäristössä edellyttää robottien ja ihmisten välisten vuorovaikutusnäkökohtien ymmärtämistä ja arviointia. Sosionomin on hyvä seurata yleistä teknologiakehitystä ja olla tietoinen tarjolla olevista teknologisista vaihtoehdoista sekä osata arvioida niiden sopivuutta oman työn toimintaympäristöihin ja asiakkaan tarpeisiin. Robotiikan tuomien mahdollisuuksien tunnistamisen lisäksi tarvitaan kykyä monipuoliseen eettiseen ajatteluun. The objective of this descriptive literature review was to identify what kinds of competencies Bachelors of Social Services need when the use of robots in working life increases. The intention was also to identify the aspects related to the use of robots in the working environment of a Bachelor of Social Services. Information of competencies needed in the future is necessary to enable the development of competence and learning strategies. The thesis is a part of the Sotepada 24/7 project (2018–2020).
The studied material was extracted from three Finnish and four international article database sources. In addition, searches were carried out in Google Scholar and manually. The search process reached five research articles relevant to the subject. These articles were published between 2016–2019. The material of the literature review was analyzed with inductive content analysis.
According to the study, robots can help reduce routine tasks, increase the efficiency and quality of work. It is essential to identify what tasks robots perform better than humans. Increasing use of robots will require multidisciplinary development work in social and health services. Collaboration with experts in various fields will be emphasized. Future competencies include competence of technological and customer-oriented services, human encountering, guidance competence such as combining the best possible knowledge and skills. Robots, like many other technologies, bring with them plenty of ethical issues and concerns.
As a conclusion, it can be stated that the increasing use of robotics in the working environment of a Bachelor of Social Service requires understanding and evaluating the factors of interaction between robot and human. It is useful to follow general technological developments and be informed of the technological options available and be able to evaluate the suitability of the technology for one’s own work environment and customer needs. In addition to recognizing the potential of robotics, the ability for diverse ethical thinking is needed.
Aineistoa haettiin kolmesta suomalaisesta ja neljästä kansainvälisestä artikkelitietokannasta. Lisäksi hakuja on tehty Google Scholarilla ja manuaalisella haulla. Toteutettu hakuprosessi tavoitti viisi aiheeseen sopivaa tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosien 2016–2019 välillä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto on analysoitu induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan robottien avulla pystytään vähentämään rutiinitehtäviä, tehostamaan työtä ja nostamaan työn laatua. Oleellista on tunnistaa, millaisiin tehtäviin robotit sopivat ihmistyötä paremmin. Lisääntyvä robottien käyttö tulee edellyttämään monialaista sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistyötä, jolloin yhteistyöosaaminen eri alojen asiantuntijoiden kanssa korostuu. Teknologiataitojen lisäksi tarvitaan asiakaslähtöistä palveluosaamista sekä ohjausosaamista, kuten parhaan mahdollisen tiedon ja osaamisen soveltamista sekä inhimillistä kohtaamista. Robotit tuovat, muiden kehittyvien teknologioiden ohella, myös joukon erinäisiä eettisiä kysymyksiä ja huolenaiheita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että robotiikan lisääntyvä soveltaminen sosionomin toimintaympäristössä edellyttää robottien ja ihmisten välisten vuorovaikutusnäkökohtien ymmärtämistä ja arviointia. Sosionomin on hyvä seurata yleistä teknologiakehitystä ja olla tietoinen tarjolla olevista teknologisista vaihtoehdoista sekä osata arvioida niiden sopivuutta oman työn toimintaympäristöihin ja asiakkaan tarpeisiin. Robotiikan tuomien mahdollisuuksien tunnistamisen lisäksi tarvitaan kykyä monipuoliseen eettiseen ajatteluun.
The studied material was extracted from three Finnish and four international article database sources. In addition, searches were carried out in Google Scholar and manually. The search process reached five research articles relevant to the subject. These articles were published between 2016–2019. The material of the literature review was analyzed with inductive content analysis.
According to the study, robots can help reduce routine tasks, increase the efficiency and quality of work. It is essential to identify what tasks robots perform better than humans. Increasing use of robots will require multidisciplinary development work in social and health services. Collaboration with experts in various fields will be emphasized. Future competencies include competence of technological and customer-oriented services, human encountering, guidance competence such as combining the best possible knowledge and skills. Robots, like many other technologies, bring with them plenty of ethical issues and concerns.
As a conclusion, it can be stated that the increasing use of robotics in the working environment of a Bachelor of Social Service requires understanding and evaluating the factors of interaction between robot and human. It is useful to follow general technological developments and be informed of the technological options available and be able to evaluate the suitability of the technology for one’s own work environment and customer needs. In addition to recognizing the potential of robotics, the ability for diverse ethical thinking is needed.