Kaupan ja palvelualan toimintaedellytysten parantaminen Huittisissa
Rämö, Heidi (2011)
Rämö, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814780
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Huittisten kauppiaiden toimintaedellytyksien kehittämistä kaupan ja palveluyrittäjien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää miten kaupunki voisi parantaa kaupan toimintaedellytyksiä, miten keskustan viihtyisyyttä lisätä ja miten kauppakaupungin brändiä rakennetaan.
Huittinen on sijainniltaan loistavassa paikassa oleva pieni vireä maalaiskaupunki. Sahkon alueen kehittyminen on kuitenkin huolestuttanut keskustan kauppiaat. Itse toimin yrittäjänä Huittisten keskustassa, joten opinnäytetyön aihe syntyi tätä kautta.
Vastauksia etsittäessä teoriaosassa pohdittiin miten yhteismarkkinointia toteutetaan ja tutkittiin miten yhteismarkkinointia muualla on tehty. Kehittämistarpeiden selvittämiseksi suoritettiin kevään 2011 aikana 36:lle kauppiaalle haastattelu, jonka pohjalta kehitystyötä lähdetään toteuttamaan. Lisäksi osallistuttiin kevään aikana järjestettyihin kauppiastilaisuuksiin. Tavoite oli löytää kehitysehdotuksia yhteismarkkinointiin sekä keskustan kehittämiseen. Työn loppuosassa pohdittiin teorian ja haas-tattelujen pohjalta kehitysehdotuksia.
Työ on toteutettu Huittisten kaupungin kaupan ja palvelualan verkostohankeen toimeksiantona. Hankkeen tavoite on luoda kaupan ja palvelualan yhteistyöverkosto, joka toteuttaa mm. yhteistä markkinointia. Toimeksiantaja toivoisi, että kaupan ja palvelualan kehittyminen Huittisissa olisi suotuisaa niin, että toiminta olisi kannattavaa nyt ja tulevaisuudessa. Työ nostaa esille myös ostokäyttäytymisen muutoksen ja tästä johtavan toiminnan kehittämisen. Kilpailu asiakkaista on kovaa muiden kaupan keskittymien sekä lähiseudun suurempien kaupunkien kanssa.
Huittinen on sijainniltaan loistavassa paikassa oleva pieni vireä maalaiskaupunki. Sahkon alueen kehittyminen on kuitenkin huolestuttanut keskustan kauppiaat. Itse toimin yrittäjänä Huittisten keskustassa, joten opinnäytetyön aihe syntyi tätä kautta.
Vastauksia etsittäessä teoriaosassa pohdittiin miten yhteismarkkinointia toteutetaan ja tutkittiin miten yhteismarkkinointia muualla on tehty. Kehittämistarpeiden selvittämiseksi suoritettiin kevään 2011 aikana 36:lle kauppiaalle haastattelu, jonka pohjalta kehitystyötä lähdetään toteuttamaan. Lisäksi osallistuttiin kevään aikana järjestettyihin kauppiastilaisuuksiin. Tavoite oli löytää kehitysehdotuksia yhteismarkkinointiin sekä keskustan kehittämiseen. Työn loppuosassa pohdittiin teorian ja haas-tattelujen pohjalta kehitysehdotuksia.
Työ on toteutettu Huittisten kaupungin kaupan ja palvelualan verkostohankeen toimeksiantona. Hankkeen tavoite on luoda kaupan ja palvelualan yhteistyöverkosto, joka toteuttaa mm. yhteistä markkinointia. Toimeksiantaja toivoisi, että kaupan ja palvelualan kehittyminen Huittisissa olisi suotuisaa niin, että toiminta olisi kannattavaa nyt ja tulevaisuudessa. Työ nostaa esille myös ostokäyttäytymisen muutoksen ja tästä johtavan toiminnan kehittämisen. Kilpailu asiakkaista on kovaa muiden kaupan keskittymien sekä lähiseudun suurempien kaupunkien kanssa.