Tillgång och behov av svenskspråkig service inom åldringsvården
Mölsä, Martina; Blomqvist, Maria (2011)
Mölsä, Martina
Blomqvist, Maria
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114967
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tilaustyö Turun kaupungilta. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa ruotsinkielisten vanhuspalveluiden saatavuutta ja tarvetta kolmessa suomenkielisessä palvelutalossa. Nämä kolme palvelutaloa ovat Candolinien Palvelukoti, Palvelutalo Wilen ja Runosmäen vanhainkodin osasto Sabina. Tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluja asiakkaiden kanssa, omaisille ja hoitohenkilökunnalle tarkoitettuja kyselylomakkeita ja havainnointia. Näiden menetelmien avulla on tavoitteena selvittää asiakkaiden, omaisten ja hoitohenkilökunnan näkemyksiä, ruotsinkielisten vanhuspalveluiden saatavuudesta ja tarpeesta, hoitohenkilökunnan ruotsin kielen taidosta sekä ruotsinkielisen materiaalin ja informaation saatavuudesta jokaisessa palvelukodissa.
Haastatteluihin osallistui yhteensä 11 vastaajaa. Omaisille tarkoitettuun kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 13 vastaajaa ja hoitohenkilökunnasta 28 vastasi heille suunnattuun kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että ruotsinkielisen palvelun tarve vaihtelee. Hoitohenkilökunnan ruotsin kielen taito voi joskus johtaa palvelun laadun heikkenemiseen. Yleistä ruotsinkielistä tietoa on vaihtelevasti saatavilla näissä kolmessa palvelutalossa. Tuloksista ilmenee myös, että ruotsinkielistä ohjelmaa ja toimintaa toivotaan enemmän.
Haastatteluihin osallistui yhteensä 11 vastaajaa. Omaisille tarkoitettuun kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 13 vastaajaa ja hoitohenkilökunnasta 28 vastasi heille suunnattuun kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että ruotsinkielisen palvelun tarve vaihtelee. Hoitohenkilökunnan ruotsin kielen taito voi joskus johtaa palvelun laadun heikkenemiseen. Yleistä ruotsinkielistä tietoa on vaihtelevasti saatavilla näissä kolmessa palvelutalossa. Tuloksista ilmenee myös, että ruotsinkielistä ohjelmaa ja toimintaa toivotaan enemmän.