Nuorisotyön rooli oppilaitoksen hyvinvointityössä.
Varpenius, Anu (2020)
Varpenius, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729026
Tiivistelmä
Tuoreimmassa valtakunnallisessa nuorisopolitiikan ohjelmassa todetaan, että nuorisotyön asemaa kouluissa tulisi vahvistaa ja mallintaa, jotta löydettäisiin keinoja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamiseen ja mielen hyvinvoinnin tukemiseen. Nuorilla on aiempaa enemmän vastuuta opintojen edistymisestä. Kaikki eivät kuitenkaan ole vielä itseohjautuvia vaan monet nuoret tarvitsevat edelleen paljon ohjausta erilaisissa opintoihin tai ylipäätään elämänhallintaan liittyvissä asioissa.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu ammatillisen oppilaitoksen hyvinvointityötä tekevien henkilöiden näkemyksiä nuorisotyön asemasta oppilaitoksen hyvinvointityössä. Opinnäytetyössä on selvitetty, miten nuorisotyö sijoittuu jo olemassa olevaan oppilaitoksen hyvinvointityöhön ja millaista lisäosaamista nuorisotyö voisi tuoda tullessaan. Tutkimus tuottaaa tietoa, jonka pohjalta oppilaitosten hyvinvointityöhön saataisiin luotua pysyvämpiä yhteistyömuotoja tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistietoa tuottavana tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Tutkimukseen osallistui kolme eritasoista oppilaitoksen hyvinvoinnin parissa toimivaa ammatillista verkostokokoonpanoa. Tutkimuskysymyksenä oli: Mikä on nuorisotyön rooli oppilaitoksen hyvinvointityössä?
Tutkimuksesta saadut tulokset teemoitettiin oppilaitoksen hyvinvoinnin osa-alueiden mukaisesti kahden otsikon alle: Psyykkisestä ja sosiaalisesta oppimisympäristöstä huolehtiminen ja monialainen yhteistyö.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorisotyön rooli oppilaitoksen hyvinvointyössä on merkittävä ja oppilaitokseen tarvitaan matalankynnyksen kohtaajia, aikuisia, joilla on aikaa virallisen opetuksen ulkopuolella, ei kenenkään maalla. Nuorten yksinäisyys ja ajelehtivat opiskelijat nousivat suurimmaksi huolenaiheeksi tutkimuksessa. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että nuorisotyö oppilaitoksessa on monelle hyvinvoinnin ammattilaiselle vielä hahmottumatonta ja yhteistä suunnittelua tarvitaan tulevaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu ammatillisen oppilaitoksen hyvinvointityötä tekevien henkilöiden näkemyksiä nuorisotyön asemasta oppilaitoksen hyvinvointityössä. Opinnäytetyössä on selvitetty, miten nuorisotyö sijoittuu jo olemassa olevaan oppilaitoksen hyvinvointityöhön ja millaista lisäosaamista nuorisotyö voisi tuoda tullessaan. Tutkimus tuottaaa tietoa, jonka pohjalta oppilaitosten hyvinvointityöhön saataisiin luotua pysyvämpiä yhteistyömuotoja tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistietoa tuottavana tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Tutkimukseen osallistui kolme eritasoista oppilaitoksen hyvinvoinnin parissa toimivaa ammatillista verkostokokoonpanoa. Tutkimuskysymyksenä oli: Mikä on nuorisotyön rooli oppilaitoksen hyvinvointityössä?
Tutkimuksesta saadut tulokset teemoitettiin oppilaitoksen hyvinvoinnin osa-alueiden mukaisesti kahden otsikon alle: Psyykkisestä ja sosiaalisesta oppimisympäristöstä huolehtiminen ja monialainen yhteistyö.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorisotyön rooli oppilaitoksen hyvinvointyössä on merkittävä ja oppilaitokseen tarvitaan matalankynnyksen kohtaajia, aikuisia, joilla on aikaa virallisen opetuksen ulkopuolella, ei kenenkään maalla. Nuorten yksinäisyys ja ajelehtivat opiskelijat nousivat suurimmaksi huolenaiheeksi tutkimuksessa. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että nuorisotyö oppilaitoksessa on monelle hyvinvoinnin ammattilaiselle vielä hahmottumatonta ja yhteistä suunnittelua tarvitaan tulevaisuudessa.